علت بدغذایی کودک

علت بدغذایی کودک و ۱۰ راهکار موثر که احتمالا نمی‌دانید

1403/04/31

12 دقیقه

بدغذایی کودک چالشی است که خیلی از مادرها و پدرها با آن روبرو هستند. شاید فکر کنید همان‌طور که شما ساعت‌ها پای اجاق‌گاز می‌ایستید و غذای کودک عزیزتان را آماده می‌کنید؛ کودک‌ هم باید همان‌قدر میل و اشتها داشته باشد. اما واقعیت این است که کودک به دلایل مختلفی می‌تواند بی‌اشتها یا بد غذا شود. شناخت این دلایل به شما کمک می‌کند راهکارها را بهتر پیدا کنید.

در این مقاله از مای‌یبی مهم‌ترین راهکارهای عملی برای غذا نخوردن کودک را معرفی کردیم که به شما کمک می‌کند کودک بی‌اشتهای خود را به غذا خوردن تشویق کنید.

دلیل بدغذایی کودک چیست؟

بدغذایی در کودکان، مشکلی شایع است که می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند. این مشکل نه‌تنها گاهی باعث نگرانی والدین می‌شود، بلکه می‌تواند در رشد و سلامت جسمی و روحی کودک نیز تأثیر منفی بگذارد. اگر بدغذایی به‌دلیل مسائل تغذیه‌ای باشد، بهتر است با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید اما گاهی غذا نخوردن کودک دلایل دیگری دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

ممکن است کودک، خسته، حواس‌پرت یا مریض باشد

این‌که برنامه غذایی کودک مثل برنامه غذایی شما نباشد و زمان‌های سیری و گرسنگی‌اش متفاوت باشد، کاملا طبیعی است.
کم پیش می‌آید کودک با وجود گرسنگی غذا نخورد، پس اگر می‌بینید کودک یکی دو قاشق غذا می‌خورد و بعد دور می‌شود یا دیگر دهانش را باز نمی‌کند، معنی‌اش این است که سیر شده است.
بهتر است به مقدار مورد نیاز به کودک‌ غذا بدهید و هنگام غذا دادن به هیچ وجه، به ‌زور متوسل نشوید. چرا که اثر منفی این رفتار خیلی بیشتر از اثرات مثبتش است.

دلایل بدغذایی کودک شما

—علت غذا نخوردن کودک—

کودک غذاهای جدید را دوست ندارد

برای هر کودکی زمانی پیش می‌آید که با غذای جدید روبرو شود. در این دوره ممکن است از غذای کمکی که قبلا مزه‌اش را نچشیده، استقبال نکند. گذراندن این دوره گاهی هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد.
بهترین راه این است که غذاهای جدید را با ظاهری که برای‌شان آشناست درست کنید و خودتان هم از همان غذا بخورید تا کودک، احساس بهتری داشته باشد. با این‌ حال اگر کودک باز هم نسبت به غذا بی‌میل بود، بیش از حد واکنش نشان ندهید.

کودک دوست دارد خودش غذا بخورد

حدود ۹ ماهگی، کودک دوست دارد مستقل باشد و خودش غذا بخورد. در این مرحله، اگر شما به او غذا بدهید، ممکن است غذا را پس بزند یا با غذایش بازی کند!
معنی این رفتارها این است که کودک نیاز به فضایی دارد تا خودش تجربه کند. بهتر است به این خواسته کودک احترام بگذارید و حتی اگر غذا خوردنش طول می‌کشد یا غذا را به دور و اطراف می‌ریزد، اجازه بدهید خودش غذا بخورد.

علت غذا نخوردن کودک

—کودک بدغذا، لزوما بی اشتها نیست—

کودک با شما لج می‌کند

اگر کودک‌تان غذایی را که شما درست کرده‌اید، نمی‌خورد، او را تحت‌فشار نگذارید. یادتان باشد این روش نه ‌تنها روی رابطه شما با کودک‌ تاثیر منفی می‌گذارد بلکه باعث می‌شود نسبت به غذا هم حس ناخوشایندی پیدا کند.

راهکارهای موثر برای رفع بدغذایی کودکان

کودکانی که فقط چند نوع غذا می‌خورند ممکن است مواد مغذی و متنوع موردنیاز برای بدن‌شان دریافت نکنند. در چنین شرایطی، بهتر است با استفاده از راهکارهای پیشنهادی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، فرزند دلبندتان را به امتحان کردن غذاهای جدید عادت بدهید.

غذاهای جذاب و خلاقانه درست کنید

ممکن است بعضی از کودکان ظاهر غذاها را دوست نداشته باشند.

بهتر است غذاهای جدید را با ظاهری جذاب درست کنید.

به‌عنوان‌مثال، اضافه‌کردن چند برگ کاهو، اسفناج یا کلم‌پیچ به اسموتی‌ یا آبمیوه راهی عالی برای معرفی‌کردن سبزی‌های برگ‌دار به کودک دلبندتان است.
سبزیجات خرد شده مثل فلفل، هویج، پیاز و قارچ را هم می‌توانید به‌راحتی به غذاهایی مثل سس پاستا، پیتزا و سوپ اضافه کنید.
راه دیگر برای اینکه غذاها برای کودکان جذاب و اشتهاآور به نظر برسند این است که میوه‌ها و سبزی‌ها را به شکل‌های ماه، ستاره، گل یا شکل‌هایی که کودک دوست دارد آماده کنید.

ترغیب کودک بدغذا به غذا خوردن

—ترغیب کودک بدغذا به غذا خوردن—

الگوی مناسبی برای کودک باشید

میوه‌‌ها، سبزی‌ها، گوشت قرمز و سفید را با علاقه مصرف کنید، طوری که کودک متوجه شود شما از خوردن این خوراکی‌ها لذت می‌برید. این باعث می‌شود کودک از شما الگو بگیرد و دلش بخواهد رفتار شما را تکرار کند.

غذاهای جدید را با مقدار کم امتحان کنید

برای تشویق کودک به خوردن غذای جدید، بهتر است حجم غذا را کم کنید و قبل از غذای مورد علاقه‌اش کمی از غذای جدید به او بدهید.
برای مثال اگر غذای موردعلاقه کودک‌ دلبندتان، لازانیا است؛ بهتر است کمی کاهو یا نخود فرنگی به او بدهید تا قبل از غذای اصلی بخورد. اگر غذای جدید را امتحان کرد و دوست داشت، می‌توانید به‌آرامی مقدارش را در وعده‌های غذایی بعدی افزایش بدهید تا به‌اندازه یک وعده غذای معمولی برسد.

راهکارهایی برای غذا نخوردن کودک

—تنوع دادن به غذای کودک؛ روش موثر برای بدغذایی—

کودکان قبل از این که غذای جدید را بپذیرند، نیاز دارند تا بارها و بارها آن غذا را روی میز ببینند و کمی از آن را بچشند تا بالاخره بتوانند به غذای جدید هم علاقه نشان بدهند. این روش غیر اجباری، بهترین راه برای عادت دادن کودک به مزه‌ها و طعم‌های جدید غذاهاست؛ پس با خیال راحت امتحانش کنید.

به کودک پاداش مناسب دهید

هر روشی که زود نتیجه می‌دهد بهترین روش نیست. ممکن است که با وعده خوراکی‌های ناسالم مثل چیپس و نوشابه، کودک دلبندتان راضی شود که غذای جدید را امتحان کند اما این روش، یک آسیب جدی دارد. باعث می‌شود کودک در زمانی که بی‌میل به غذاست، غذا بخورد و از طرفی، با پاداش دادن غذاهای ناسالم این پیام را به کودک می‌دهید که خوراکی‌های ناسالم ارزشمند هستند.

بهتر است کودک بدون وعده پاداش، با میل و رغبت، غذای جدید را امتحان کند.

اما اگر می‌خواهید به کودک پاداش بدهید، خوب است پاداش‌های غیر غذایی و مناسب‌تری‌ را انتخاب کنید.

با کودک آشپزی کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای علاقه‌مند کردن کودک به غذا انجام بدهید این است که بگذارید کودک در تمام مراحل همراه‌تان باشد. خرید مواد غذایی، انتخاب غذا و آشپزی را به همراه کودک انجام بدهید. در کارهای کوچک مثل خشک کردن میوه‌ها بعد از شست‌وشو یا چیدن میز غذا از کودک کمک بگیرید. با این روش، می‌توانید میل و اشتهای او را برای غذا خوردن تا حد زیادی افزایش بدهید.

مقاله مرتبط:

۱۵ صبحانه سالم و مقوی برای کودک + طرز تهیه

صبحانه سالم باعث شادابی و نشاط کوچولوها در طول روز می‌شود؛ بنابراین کامل و مقوی بودن این وعده غذای ... مطالعه

غذاخوردن را تبدیل به یک سرگرمی کنید

اجازه بدهید فرایند غذا خوردن برای کودک، دلخواه و دوست‌داشتنی شود. لازم نیست کودک را با بازی و کارتون سرگرم کنید تا حواسش پرت شود و غذا بخورد. بهتر است کودک با غذا خوردن سرگرم شود یعنی تلاش کند قاشق قاشق غذا را به دهان ببرد و سعی کند در این بازی موفق شود.
همان‌طور که می‌دانید کودک می‌تواند از ساده‌ترین چیزها هم بازی بسازد پس به او اجازه بدهید با آرامش کامل این کار را انجام بدهد و از غذا خوردنش لذت ببرد.
می‌‌توانید یک مکان خاص را برای غذا خوردن انتخاب کنید. به کودک توضیح بدهید اینجا فقط و فقط برای غذا خوردن است نه کارتون دیدن یا کارهای دیگر! با این روش، کودک می‌تواند از تمام عوامل حواس‌پرتی دور شود و فقط روی غذا خوردنش تمرکز کند.

از کودک سوالاتی درباره غذا بپرسید

به جای اینکه به کودک دلبندتان اصرار کنید تنها چند قاشق دیگر از غذا بخورد بهتر است از او سوالاتی درباره غذا بپرسید. مثلا این‌که چه چیزهایی در این غذا وجود دارد؟ این چیزها چه رنگی‌اند؟ آیا دلش می‌خواهد یک قاشق دیگر از این غذا را بخورد؟ دوست دارد عروسکش هم از این غذا بخورد؟ و… این سوالات، باعث می‌شوند کودک به غذا توجه کند و برایش جالب شود.

راهکار موثر برای بدغذایی کودک

—توجه به سلیقه کودک، راهکار موثر برای بدغذایی کودک—

به سلیقه کودک توجه کنید

کودکان هم مثل بزرگسال‌ها بعضی از طعم‌ها یا مدل‌های غذا را بیشتر دوست دارند. پس بهتر است حواس‌تان به این نشانه‌ها باشد و سعی کنید در غذاهای جدید از این طعم‌ها و مدل‌ها استفاده کنید.
به‌عنوان‌مثال، اگر کودک‌تان غذاهای ترد مانند چوب‌شور و سیب را دوست دارد، به احتمال زیاد سبزی‌های خام را که بافتی ترد دارند، به سبزی‌های نرم‌تر و پخته ترجیح می‌دهد.

صبر و حوصله داشته باشید

تمام مراحل تربیت کودک نیاز به صبر و حوصله دارد؛ مخصوصا در مورد غذاخوردن. یادتان باشد تحت‌فشار قرار دادن کودک نتیجه عکس دارد. با زور و اجبار، کار پیش نمی‌رود. ممکن است غذا خوردن برای کودک یادآور رفتارهای ناخوشایند شود و او را دلزده‌تر کند. پس صبور باشید، روش‌ها و راهکارهای مختلف را امتحان کنید و ناامید نشوید.

کلام آخر

بدغذایی کودکان بسیار رایج و متداول است. به‌یاد داشته باشید شما تنها مادر و پدری نیستید که کودک بدغذا دارید. بهتر است در این مسیر صبور باشید و راهکارهای گفته شده را با حوصله انجام دهید. با امتحان‌کردن روش‌های صحیح، کودک‌تان به‌مرور انواع غذاها را امتحان کرده و می‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

راهنمای کامل از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مادرها و پدرهایی است که کودکان‌شان آمادگی رفتن به دس

ایده‌های جالب برای سرگرم کردن کودکان در تابستان

به احتمال زیاد شما هم از وقتی تابستان شده، کودک‌تان دائم می‌گوید که حوصله‌ام سر رفته و شما نمی‌دا

۱۳ راهکار برای مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان

احتمالا مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان با شروع این فصل و گرمای زیاد هوا، به یکی از اصلی‌ترین دغد