ساک بیمارستانی

لیست کامل وسایل ساک بیمارستان نوزاد و مادر

1403/02/26

11 دقیقه

فایل صوتی فایل صوتی ساک بیمارستان نوزاد و مادر

ماه‌های آخر بارداری، شمارش معکوس برای در آغوش کشیدن کودک دلبندتان شروع می‌شود. بعد از ماه هفتم، هر لحظه ممکن است ساک بیمارستان نوزاد و مادر را بردارید و برای زایمان راهی بیمارستان شوید. پس بهتر است با بستن به موقع ساک بیمارستان، برای استقبال از نوزادتان آماده باشید. در این مقاله، یک چک‌لیست از وسایل موردنیاز روز زایمان برای‌تان آماده کرده‌ایم تا بتوانید با خیال راحت، این ساک را آماده کنید و منتظر به‌دنیا آمدن نوزاد دلبندتان باشید.

۱۰ وسیله ساک نوزاد برای بیمارستان

لوازم مورد نیاز برای تولد دلبندتان در بیمارستان، شامل موارد مختلفی می‌شود؛ از پوشک و پوشاک گرفته تا وسایل بهداشتی. اول از همه، از بیمارستان بپرسید که روز زایمان چه وسایلی در اختیار شما قرار می‌دهند. وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان شامل موارد زیر است؛ البته در صورت تمایل می‌توانید بعضی از این موارد را از لیست خودتان حذف یا تعدادشان را کم کنید:

پوشک پتوی نوزاد
لباس نوزادی قنداق فرنگی
حوله برس موی نوزاد
شیشه شیر ناخن‌گیر
شیر خشک دستمال مرطوب

۱- پوشک

پوست لطیف نوزادان بعد از تولد بسیار حساس است؛ پس خوب است با خواندن راهنمای خرید پوشک، از پوشک چسبی سایز نوزادی مای بیبی استفاده کنید تا محافظ پوست نرم نوزاد باشد. نوزاد روزانه به ۶ تا ۸ بار تعویض پوشک نیاز دارد پس بهتر است یک بسته کامل پوشک همراه خود داشته باشید. با توجه به راهنمای سایز پوشک که روی بسته‌بندی نوشته شده، می‌توانید اندازه‌ مناسب پوشک را انتخاب کنید.

پوشک چسبی نوزادی

—پوشک چسبی نوزادی—

۲- لباس نوزادی

بهتر است لباس‌هایی با الیاف طبیعی یا نخی انتخاب کنید. احتمال تعویض لباس را هم در نظر بگیرید. ۲ یا ۳ دست لباس بیمارستانی در ساک نوزاد بگذارید. لباس بیمارستانی نوزاد شامل لباس جلو دکمه‌دار، شلوار، شورت عینکی، کلاه، دستکش، زیرپوش و جوراب است.

۳- حوله

یکی دیگر از وسایل ساک بیمارستان نوزاد، حوله‌ نرم و لطیف مخصوص نوزاد است. بعد از شست‌وشوی نوزاد، پرستار با حوله‌ ضد حساسیت، بدن نوزاد را خشک می‌کند.

۴- شیشه شیر

شیشه شیر سبک با سری مناسب انتخاب کنید. سری ارتودنسی برای نوزادان توصیه می‌شود.

۵- شیرخشک

اولویت با شیر مادر است اما ممکن است در روزهای اول زایمان، مثل بیشتر مادران شیر کافی نداشته باشید؛ پس بهتر است در لوازم نوزاد یک قوطی شیرخشک هم باشد تا خیال‌تان از تغذیه دلبندتان راحت باشد. حتما شیرخشک را از داروخانه بخرید و موقع خرید، به تاریخ تولید و انقضا دقت کنید.

۶- پتوی نوزاد

پتوی مناسب فصل، به کیفیت خواب نوزاد کمک می‌کند. نوزادان، ۹ ماه در وجود گرم‌ و نرم مادر رشد کرده‌اند؛ برای همین گرمای پتو، حس امنیت به نوزاد می‌دهد. بهتر است از پتویی با ضخامت مناسب استفاده کنید.

پتوی نوزاد در ساک بیمارستان نوزاد

—پتوی نوزاد در ساک بیمارستان نوزاد—

۷- قنداق فرنگی

حمل نوزاد با قنداق، برای شما راحت‌تر است. این وسیله به خواباندن نوزاد و احساس آرامش و امنیت او کمک می‌کند.

۸- برس موی نوزاد

بعضی از نوزادان بعد از تولد، مو‌های بلندی دارند. بهتر است برس یا شانه نرمی همراه داشته باشید تا موهای ظریف نوزاد را شانه و مرتب کنید.

۹- ناخن‌گیر

ممکن است نوزاد ناخن‌های بلند یا تیزی داشته باشد. با کوتاه‌کردن ناخن‌های نوزاد، خیال‌تان راحت می‌شود که خراشی روی صورت لطیفش نمی‌افتد.

۱۰- دستمال مرطوب

برای بهتر پاک‌کردن پوست نوزاد، دستمال مرطوب، حسابی به کارتان می‌آید. دستمال مرطوب حاوی عصاره‌ بابونه، برای پوست حساس نوزاد، مناسب‌تر است.

دستمال مرطوب

—دستمال مرطوب—

۸ وسیله ساک مادر برای بیمارستان

بعد از بستن ساک وسایل نوزاد، وقت جمع‌کردن ساک زایمان مادر می‌رسد. برای نظم و آرامش بیشتر، پیشنهاد می‌شود که ساک بیمارستان نوزاد و مادر از هم جدا باشد. در کنار وسایل شخصی موردنیاز مادر، باتوجه ‌به نوع زایمان، وسایل مختلفی در ساک بیمارستان قرار می‌گیرد.

لباس راحتی نواربهداشتی بزرگ
دمپایی سوتین مخصوص شیردهی
لوازم آرایشی و بهداشتی چشم‌بند و گوش‌گیر
شورت یکبار مصرف لباس بیرون

۱- لباس راحتی

مادر بعد از تجربه‌ شیرین به دنیا آوردن فرزند، نیاز به استراحت دارد. پوشیدن لباس راحت و گشاد به مادر احساس آسودگی می‌دهد. برای شیردهی راحت، پیشنهاد می‌شود لباس جلودکمه‌دار بپوشید و برای جلوگیری از احساس سرمای بعد از زایمان هم بهتر است یک جفت جوراب ضخیم همراه داشته باشید.

۲- دمپایی

یک دمپایی راحتی انتخاب کنید که لیز یا پاشنه‌دار نباشد و بتوانید راحت آن را بپوشید و از پا در بیاورید. البته بیشتر بیمارستان‌ها دمپایی در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما برای محکم‌کاری بهتر است یک جفت دمپایی راحتی در ساک بگذارید.

۳- لوازم آرایشی و بهداشتی

ممکن است بعد از زایمان لب‌های‌تان خشک ‌شوند؛ پس حتما بالم لب یا وازلین در ساک بیمارستان داشته باشید. از بین لوازم آرایشی و بهداشتی دیگر هم همراه ‌داشتن مرطوب‌کننده، کرم ضدآفتاب، لوسیون بدن، مسواک و خمیردندان کافی است.

۴- شورت یک‌بار مصرف

برای رعایت بهداشت، خوب است چند عدد شورت یک‌بار مصرف داشته باشید تا  بعد از استفاده، دغدغه شستن لباس زیر به لیست کارهای‌تان اضافه نشود.

۵- نوار بهداشتی بزرگ

به دلیل خون‌ریزی بعد از زایمان به نوار بهداشتی نیاز دارید. بهتر است از نوارهای بهداشتی بزرگ، ضد حساسیت و بدون عطر استفاده کنید.

۶- سوتین مخصوص شیردهی

سوتین شیردهی به شیردهی بهتر و راحت‌تر شما خیلی کمک می‌کند. چندان فرقی هم ندارد که می‌خواهید با شیر خود کودک را تغذیه کنید یا می‌خواهید شیر خشک به دلبندتان بدهید؛ چرا که در هر دو صورت بعد از زایمان، سینه‌ها به دلیل ورود حجم زیاد شیر حساس شده و متورم می‌شود. بنابراین لازم است برای جلوگیری از نشتی شیر، از سوتین‌های مناسب مخصوص شیردهی استفاده کنید.

۷- چشم‌بند و گوش‌گیر

برای استراحت در بخش شلوغ زایمان بیمارستان، چشم‌بند و گوش‌گیر شاید لازم‌تان شود.

چشم‌بند در ساک بیمارستان مادر

—چشم‌بند در ساک بیمارستان مادر—

۸- لباس بیرون

برای ترخیص از بیمارستان و رفتن به خانه، نیاز به یک‌دست لباس گشاد و راحت دارید که به‌‌سادگی قابل تعویض باشد. پیشنهاد می‌شود از پیراهن‌های بلند استفاده کنید.

وسایل لازم برای زایمان طبیعی در بیمارستان

  • توپ زایمان
  • روغن ماساژ
  • پنکه خنک‌کننده

وسایل لازم برای زایمان سزارین در بیمارستان

  • تعدادی لباس زیر با سایز مناسب
  • شکم‌بند برای کم‌کردن درد و ورم جراحی
  • پیراهن و لباس گشاد و راحت

کیف همراه یا کیف پدر برای بیمارستان

کیف همراه پدر برای بیمارستان

— کیف همراه پدر برای بیمارستان —

پدر، یکی از مهم‌ترین همراهان در روز تولد نوزاد است. پس لازم است برای پدر هم ساک بیمارستان جداگانه آماده کنید. همچنین می‌توانید همه‌ وسایل موردنیاز پدر را در یک کیف سبک قرار دهید. تنقلات، پول یا کارت‌بانکی، شارژر موبایل، مدارک پزشکی مادر و یک‌دست لباس راحت، وسایل موردنیاز پدر به ‌عنوان همراه مادر در روز زایمان است.

کلام آخر

اگر این روزها در ماه‌های آخر دوران شیرین بارداری هستید؛ خوب است هر چه زودتر ساک بیمارستان خود را آماده کنید. چون هر لحظه ممکن است دل نوزاد دلبندتان آغوش گرم مادر و پدرش را بخواهد. در این مقاله لیستی از تمام وسایل مورد نیاز در ساک بیمارستان نوزاد و مادر را آورده‌ایم تا بتوانید با آمادگی بیشتر و بدون نگرانی از جا گذاشتن وسیله‌ای، برای آمدن عضو کوچولوی جدید به خانواده آماده شوید.

سوالات متداول ساک بیمارستان مادر و نوزاد

۱- از چه زمانی ساک بیمارستان را آماده کنیم؟

بنا بر توصیه متخصصان، بهتر است بین هفته ۳۶ تا ۳۸ یعنی حدود دو هفته قبل از موعد زایمان، ساک بیمارستان را آماده کنید.

۲- آیا وسیله‌ای است که بیمارستان هنگام زایمان در اختیارم قرار دهد و لازم نباشد در ساک بیمارستان همراه خود داشته باشم؟

بله. بیمارستان‌ها یک سری وسایل در اختیار شما خواهند گذاشت. اما ترجیحا توصیه می‌کنیم برای آرامش خاطر بیشتر قبل از رسیدن به آن روز، از بیمارستان درباره این موضوع سوال بپرسید.

۳- مدارک پزشکی مورد نیاز در روز زایمان چیست؟

کارت شناسایی، دفترچه بیمه، نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها و هرگونه مدارک پزشکی مرتبط.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

انواع حرکات جنین از دوران بارداری تا زایمان

یکی از هیجان انگیزترین تجربه‌های دوره بارداری، احساس حرکات جنین است. وقتی برای اولین بار حرکت جنین

راهنمای جامع بارداری: همه چیز درباره دوران بارداری

می‌خواهیم از شیرین‌ترین دوره زندگی یک زن یعنی بارداری صحبت کنیم. دوره‌ای که قشنگ‌ترین انتظار زند

بهترین سن برای بارداری چه سنی است؟

این روزها خانم‌ها کنترل بیشتری بر زندگی شخصی خود دارند و بیشتر از قبل می‌توانند مطابق با خواسته‌ه

فایل صوتی فایل صوتی ساک بیمارستان نوزاد و مادر