سن بارداری

بهترین سن برای بارداری چه سنی است؟

1403/02/09

8 دقیقه

فایل صوتی بهترین سن برای بارداری

این روزها خانم‌ها کنترل بیشتری بر زندگی شخصی خود دارند و بیشتر از قبل می‌توانند مطابق با خواسته‌ها و اهداف‌شان برای زندگی برنامه‌ریزی کنند و تصمیم بگیرند. بسیاری از آن‌ها همزمان با پیشرفت در زندگی شخصی و کاری، به تجربه شیرین شنیدن کلمه «مامان» نیز فکر می‌کنند. اما برای مادر شدن و در آغوش گرفتن کودک دلبند به برنامه‌ریزی و مراقبت احتیاج است.

اگر شما هم تصمیم دارید پا به دنیای زیبای مادری بگذارید، خوب است حواس‌تان باشد که «سن» هم برای خانم و هم آقا یکی از عوامل موثر در بارداری سالم است. البته با پیشرفت علم، بارداری موفق در سنین بالا هم ممکن و شدنی شده است و اگر سن مناسب بارداری را پشت سر گذاشته باشید هم جای نگرانی نیست. امروزه در بیشتر موارد با مراقبت پزشکی و برنامه‌ریزی درست، بارداری موفق در سنین بالاتر امکان‌پذیر است.

با این همه، دانستن سن مناسب برای بارداری کمک می‌کند کودک دلبند خود را با خوشی و سلامتی در آغوش بگیرید و بارداری کم‌خطری تجربه کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

چرا سن در بارداری مهم است؟

خانم ها با بیشتر از یک میلیون تخمک به دنیا می‌آیند. هر چه سن بالاتر می‌رود، تعداد تخمک‌‌ها کمتر می‌شود و با هر بار پریود شدن، بعضی از این تخمک‌ها از دست می‌روند. بنابراین با بالا رفتن سن، کیفیت تخمک‌ها و به تبع آن توانایی باروری کمتر می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال باروری در ۲۰ تا ۳۰ سالگی بیشتر از هر زمان دیگری‌ست. ولی از ۳۲ سالگی قدرت باروری‌ به مرور کمتر شده و از حدود ۳۵ سالگی، سرعت ناباروری بیشتر می‌شود. احتمال باردار شدن بعد از ۳ ماه تلاش در ۲۰ تا ۳۰ سالگی ۲۰ درصد، در ۳۰ تا ۴۰ سالگی ۱۲ درصد و بعد از ۴۰ سالگی ۷ درصد است.

تا چه سنی می‌توان باردار شد؟

زن‌ها می‌توانند از سن بلوغ تا پایان دوران قاعدگی؛ یعنی تا قبل از یائسگی باردار شوند. معمولا میانگین سن باروری بین ۱۲ تا ۵۱ سال است.

بهترین سن برای بارداری چند سالگی است؟

سن مناسب بارداری

—سن مناسب بارداری—

دقیق نمی‌توان گفت بهترین سن برای اقدام به بارداری طبیعی چه سنی است. طبیعتا هر چقدر جوان‌تر باشید، احتمال بارداری شما هم بیشتر است. متخصصان، بازه زمانی مناسب برای هر بارداری را تخمین زده‌‌اند که در ادامه درباره آن می‌خوانیم.

  • بهترین سن برای بارداری اول

اگر می‌خواهید دو یا سه فرزند داشته باشید، بهتر است از ۲۳ سالگی اقدام به بارداری کنید. چون از این سن می‌توان فاصله مناسبی تا بارداری‌های بعدی داشت.

  • بهترین سن برای بارداری دوم

با توجه به تحقیقات انجام شده، ۱۵ ماه بعد از تولد فرزند اول، می‌توان برای بارداری دوم اقدام کرد. برای این که بتوانید بارداری کم‌خطری داشته باشید، بهتر است حداکثر تا ۲۷ سالگی برای بارداری اقدام کنید.

  • بهترین سن برای بارداری سوم

احتمال موفقیت برای بارداری سوم تا قبل از ۳۲ سالگی، ۹۰ درصد است. بنابراین اگر در فکر فرزند سوم هستید بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید.

آیا سن آقایان هم در بارداری خانم ها اهمیت دارد؟

بله. تحقیقات نشان می‌دهند که سن همسر هم روی احتمال و سلامت بارداری تاثیرگذار است. احتمال بارداری در آقایان هم مانند خانم ها با بالا رفتن سن کمتر می‌شود. یعنی مقدار تلاشی که باید برای بارداری انجام دهید، بیشتر می‌شود و امکان باروری کاهش پیدا می‌کند.

البته که بدن آقایان در هیچ مرحله‌ای تولید اسپرم را متوقف نمی‌کند؛ ولی با افزایش سن، کیفیت مایع منی بسیار کمتر می‌شود. معمولا در سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی، کیفیت اسپرم و قدرت باروری آنها کاهش پیدا می‌کند.

کودکانی که پدرانی با سن بالاتر دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌های روانی هستند. احتمال ابتلا به اختلال طیف اوتیسم در کودکانی که پدرانشان ۴۰ سال یا بیشتر سن دارند، نسبت به کودکانی که پدران‌شان ۳۰ ساله یا کمتر هستند، پنج برابر بیشتر است. متاسفانه خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سلامت روان در آینده هم برای این کودکان وجود دارد.

معایب به تاخیر انداختن بارداری چیست؟

معمولا عقب‌انداختن اولین بارداری، باعث افزایش خطر ناباروری ناخواسته می‌شود. ولی اگر بتوانید در سن‌های بالاتر باردار شوید، احتمالا در دوران بارداری و زایمان، عوارض یا مشکلات زیادی خواهید داشت. خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم هایی که باردار نمی‌شوند یا در سن بالا زایمان می‌کنند هم به مراتب بیشتر است.

اگر بارداری در سن بالا اتفاق بیفتد، خطر ابتلا به دیابت بارداری، افزایش فشار خون، احتمال بالای ناهنجاری‌های ژنتیکی در تخمک و حتی میزان سقط جنین هم بیشتر می‌شود. بنابراین با افزایش تعداد زایمان‌های نارس و درمان‌های باروری، متاسفانه کودک دلبندتان در معرض خطر بیشتری از انحرافات کروموزومی و ناتوانی‌های ذهنی و جسمی مرتبط قرار می‌گیرد.

معایب به تاخیر انداختن بارداری

—معایب به تاخیر انداختن بارداری—

دلایل افزایش سن بارداری

بعضی از خانم ها به دلایل مختلف، بارداری خود را به تاخیر می‌اندازند. برای خیلی از خانم ها سخت است که همزمان با تحصیل و کار، هم بچه‌داری کنند و هم امور خانواده را انجام دهند. اما می‌توان با برنامه‌ریزی و آموزش‌های درست، در کنار تجربه دنیای شیرین مادری، برای توسعه فردی‌ هم تلاش کرد.

خطرات بارداری در سنین بالا برای زنان

شایع‌ترین مشکلات و خطرات بارداری بعد از ۳۵ سالگی عبارتند از:

  • دیابت بارداری
  • فشار خون بالا
  • پره اکلامپسی
  • جفت سرراهی
  • سقط جنین
  • تولد زودرس
  • تولد جنین مرده
  • نیاز به زایمان سزارین
  • خون‌ریزی شدید بعد از زایمان
  • نوزاد کم وزن هنگام تولد
  • ناهنجاری‌های کروموزومی مثل سندرم داون

سخنی با مادرها

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید بچه‌دار شوید، لازم است بدانید که سن، عامل مهمی‌ست و روی کیفیت بارداری هم تاثیر می‌گذارد. چرا که می‌تواند سلامت شما به عنوان مادر و همچنین کودک دلبندتان را نیز به خطر بیندازد. بنابراین هم باید بهترین سن بارداری و هم خطرات احتمالی دیر باردار شدن را بدانید. شما می‌توانید با رعایت نکات مهم و مراقبت‌های ویژه در ۳۰ و ۴۰ سالگی، بارداری سالمی داشته باشید.

 

منابع: healthline، pro-lifeobgyn، betterhealth، Webmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

انواع حرکات جنین از دوران بارداری تا زایمان

یکی از هیجان انگیزترین تجربه‌های دوره بارداری، احساس حرکات جنین است. وقتی برای اولین بار حرکت جنین

راهنمای جامع بارداری: همه چیز درباره دوران بارداری

می‌خواهیم از شیرین‌ترین دوره زندگی یک زن یعنی بارداری صحبت کنیم. دوره‌ای که قشنگ‌ترین انتظار زند

صفر تا صد اقدامات قبل از بارداری | راهنمای کامل

احتمالا تصمیم گرفته‌اید نوزادی را به جمع خانواده‌تان اضافه کنید و به زندگی‌تان رنگ و بوی تازه‌ای

فایل صوتی بهترین سن برای بارداری