۱۰ اقدام ضروری قبل از بارداری - عکس 1

۱۰ اقدام ضروری قبل از بارداری

از زمانی که ازدواج کرده‌اید، احتمالا گاهی خودتان یا همسرتان به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید زمان آن رسیده ک...

تاریخ انتشار: 1402/11/18

زمان مطالعه: 12 دقیقه

فایل صوتی ۱۰ اقدام ضروری قبل از بارداری

فایل صوتی ۱۰ اقدام ضروری قبل از بارداری

از زمانی که ازدواج کرده‌اید، احتمالا گاهی خودتان یا همسرتان به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید زمان آن رسیده که برای بارداری اقدام کنید. اما ممکن است هر بار به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره اقدام های قبل از بارداری، مضطرب شده باشید و ندانید که برای آمادگی برای بارداری چه کارهایی لازم است انجام دهید.

چه معایناتی باید قبل از بارداری انجام شود؟

چه ویتامین‌ها و مکمل‌هایی باید مصرف کرد؟

چه ورزش‌هایی برای دوران بارداری مناسب هستند؟

شما با خواندن این مقاله، درباره ۱۰ اقدام مهمی که بهتر است قبل از اقدام به بارداری بدانید، آگاه می‌شوید و با آرامش بیشتر وارد فرایند بارداری می‌شوید.

  • انجام معاینه‌های لازم قبل از بارداری
  • انجام آزمایش‌های ژنتیک و مراجعه به مشاور
  • بررسی سلامت دهان و دندان
  • پایش چرخه پریود
  • مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم
  • پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
  • انجام ورزش و فعالیت بدنی
  • داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی
  • تقویت روحیه خود و بهبود روابط خانوادگی
  • لیست لوازم ضروری برای نوزاد

انجام معاینه‌های لازم پیش از بارداری

اولین قدم لازم پیش از بارداری، مراجعه به پزشک زنان است. پزشک در این مرحله، سوابق پزشکی یعنی بارداری‌های قبلی، سن، سوابق خانوادگی، داروهای مصرفی و وضعیت فعلی‌تان را بررسی می‌کند تا شما را در جریان مشکلات احتمالی پیش روی‌تان قرار دهد.

انجام معاینه‌های ضروری قبل از بارداری

—معاینات قبل از بارداری—

 

سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده، به شما درخواست انجام یک سری آزمایش ها را می‌دهد. بعضی از این آزمایش‌ها روتین هستند و تقریبا همه خانم‌های باردار تحت مراقبت، باید آن‌ها را انجام دهند. مانند بررسی ادرار و خون، میزان چربی و قند خون، یا علائم عفونت و همچنین وضعیت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌های آبله مرغان، هپاتیت ب، سرخجه و غیره. با مشخص شدن نتایج این آزمایش‌ها، می‌توانید حداقل سه‌ماه قبل از بارداری واکسن این بیماری‌ها را تزریق کرده و از مشکلات احتمالی برای جنین خود جلوگیری کنید.

تست پاپ‌اسمیر و معاینه لگن دو مورد از معاینه‌هایی هستند که برای اطمینان از سلامت دهانه رحم و سلول‌های آن انجام می‌شود. این موضوع به شما کمک می‌کند تا درمان‌های لازم را انجام دهید و آسیب‌های احتمالی به جنین خود را به حداقل برسانید.

اقدام به آزمایش‌های ژنتیک قبل از بارداری

اگر در خانواده خود سابقه بیماری‌های ژنتیکی دارید، بهتر است در اسرع وقت به مشاوره ژنتیک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش ساده خون یا بزاق، متوجه شوید که آیا زمینه بیماری‌های ژنتیکی دارید یا خیر. انجام این آزمایش به شما کمک می‌کند تا با اطمینان خاطر بیشتری برای بارداری اقدام کنید. از جمله مواردی که در مشاوره ژنتیک بررسی می‌شوند عبارتند از:

  • سن خانم و آقا
  • وضعیت روحی
  • چرخه پریود
  • سوابق بیماری‌های ژنتیکی
  • سبک زندگی
  • رژیم غذایی
  • سابقه بارداری‌های قبلی یا سقط جنین

بررسی سلامت دهان و دندان

ممکن است اینطور به نظر برسد که معاینه دندان‌ها و لثه‌ها چندان ارتباطی با بارداری ندارد اما با توجه به مطالعات انجام‌شده، احتمال دارد بعد از اینکه باردار شدید، به دلیل مشکلات احتمالی نتوانید درمان‌های دندان خود را ادامه دهید.

همچنین لازم است بدانید که تغییرات هورمونی بارداری احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را بیشتر می‌کند. بنابراین در دوران بارداری دندان‌های خود را روزانه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و با دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده، دهان‌تان را خوب بشویید.

از جمله اقداماتی که قبل از بارداری لازم است انجام شوند عبارتند از:

  • قطع روش‌های جلوگیری از بارداری
  • ثبت تاریخ پریود
  • تعیین زمان تخمک‌گذاری (پنجره باروری)

بیشتر روش‌های جلوگیری از بارداری با توقف فرایند تخمک‌گذاری، از بارداری فرد جلوگیری می‌کنند. در صورتی که تخمک آزاد نشود، اسپرم هم چیزی برای لقاح پیدا نمی‌کند و در نتیجه بارداری هم اتفاق نمی‌افتد. با قطع روش‌های جلوگیری از بارداری، ممکن است با توجه به روش و زمان استفاده از آن مدتی طول بکشد تا دوباره فرایند تخمک‌گذاری شروع شود و شما باردار شوید.

اقدام به پایش چرخه پریود قبل از بارداری

—پایش چرخه پریود—

 

بهتر است بعد از قطع این روش‌ها، پریود خود را مدیریت کرده و در روزهای تخمک‌گذاری که شانس باروری بیشتری دارید برای بارداری اقدام کنید. در یک چرخه پریود معمول ۲۸ روزه، تخمک‌گذاری حدود ۱۴ روز قبل از شروع پریود بعدی اتفاق می‌افتد. با این حال طول چرخه پریود هر فرد با دیگری متفاوت است و به همین دلیل روز تخمک‌گذاری او هم فرق می‌کند. بیشتر زنان در ۵ روز قبل از تخمک‌گذاری، روز تخمک‌گذاری و روز بعد آن احتمال بارداری بیشتری دارند که اصطلاحا به این روزها، پنجره باروری می‌گویند.

برای انجام بهتر این کار، می‌توانید از اپلیکیشن‌های پایش پریود مانند هرلایف استفاده کنید و با وارد کردن اطلاعات و علائم خود، از روزهای تخمک‌گذاری خود مطلع شوید.

مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم

فولیک اسید یکی از ضروری‌ترین مکمل‌های دوران بارداری است که از نقص‌های مادرزادی و اختلالات عصبی جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید ویتامین B را در خیلی از غذاها، مثل سبزیجات برگ‌دار، مرکبات و لوبیا پیدا کنید ولی بیشتر زنان برای دریافت مقدار کافی به یک قرص نیاز دارند. زمانی که قصد بارداری دارید، بهتر است با مشورت پزشک روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. ویتامین D هم یکی دیگر از ویتامین‌های لازم است که باعث بهبود جذب کلسیم و وضعیت استخوان‌های بدن می‌شود.

پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی، فرایند بارداری را سخت‌تر می‌کند و احتمالا مشکلاتی از جمله موارد زیر را به همراه دارد:

  • زایمان زودرس
  • کم‌وزن بودن کودک موقع تولد
  • سقط جنین
  • افزایش نقص‌های مادرزادی
  • مشکلات یادگیری

بنابراین بهتر است از همین الان که در فکر بارداری هستید، سعی کنید تا حد امکان در معرض دود سیگار قرار نگیرید و از همسرتان هم بخواهید برای مدتی سیگار را ترک کند؛ زیرا ممکن است به قدرت باروری آنها نیز آسیب وارد کند.

انجام ورزش و فعالیت بدنی

انجام ورزش در دوران بارداری به شما کمک می‌کند تا بارداری و زایمان راحت‌تری داشته باشید. بنابراین بهتر است سعی کنید از همین امروز هر روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید تا هم به آن عادت کنید و هم بتوانید وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، یوگا و شنا ورزش‌هایی هستند که به شما در دوران بارداری کمک می‌کنند. با این حال بهتر است درباره ورزش‌هایی که می‌خواهید در این دوران انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی

انتخاب رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی برای سلامت مادر و جنین در دوران بارداری ضروری است. از زمانی که تصمیم به بارداری گرفتید، لازم است برنامه غذایی‌تان را طوری طراحی کنید تا در آن انواع سبزیجات و میوه‌ها، غلات، لبنیات، گوشت و سایر مواد مغذی سرشار از فیبر و پروتئین موجود باشد. همچنین اگر در کنار رژیم غذایی مناسب خود، روزانه ورزش کنید سلامت و قدرت بدنی شما بیشتر می‌شود و به بارداری راحت شما کمک می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره رژیم غذایی در دوران بارداری می‌توانید مقاله «تغذیه سالم در دوران بارداری؛ بایدها و نبایدهای غذایی» را بخوانید.

تقویت روحیه خود و بهبود روابط خانوادگی

ممکن است در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی دچار نوسانات خلقی شوید و در مواردی روحیه‌تان را تا حد زیادی از دست بدهید. بنابراین بهتر است از این موضوع آگاه باشید و بیشتر از همیشه حواستان به روحیه‌تان باشد. برای بهبود آن می‌توانید کارهای مورد علاقه‌تان یا هر کاری که فکر می‌کنید تا حدودی حال شما را بهتر می‌کند و یا با دوستان یا اعضای خانواده خود وقت بگذرانید. همچنین لازم است بیشتر از قبل به رابطه خود با همسرتان توجه کنید؛ زیرا با به دنیا آمدن نوزاد ممکن است تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد شود.

بهبود روابط عاطفی و خانوادگی قبل از دوران بارداری

—بارداری، یک تصمیم دونفره—

لیست لوازم ضروری برای نوزاد

قطعا خرید کردن برای نوزادی که قرار است به زودی به زندگی شما اضافه شود، بسیار دلنشین و جذاب است. اما ممکن است تا حدی نگرانی هم برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به بارداری، هزینه‌های پزشکی حین تلاش برای بارداری، هزینه‌های زایمان و مخارج کودک را نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری برای آن برنامه‌ریزی کنید. در اینجا لیستی از لوازم ضروری که بهتر است در لیست خرید نوزاد داشته باشید را آماده کرده‌ایم:

  • لباس‌های نوزادی (چند لباس راحت، جوراب، کلاه)
  • زیر انداز مناسب برای تعویض پوشک
  • وسایل حمام (حوله نرم کوچک، شامپوی مخصوص کودک، لوسیون بدن کودک)
  • لوازم بهداشتی شخصی (ناخن‌گیر، قطره‌چکان)
  • وسایل خواب (تخت یا گهواره، تشک مناسب، روکش تخت ضد آب، بالش کوچک، پتوی نوزادی)
  • لوازم مناسب تغذیه نوزاد (بالش شیردهی، پارچه تمیز و لطیف برای نوزاد)
  • صندلی خودرو کودک
  • پوشک چسبی مای‌بیبی
  • دستمال مرطوب مای‌بیبی

کلام آخر

درست است که مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌ها، مهم‌ترین قدم پیش از اقدام به بارداری است اما شما می‌توانید با انجام راهکارهایی که در این مقاله ارائه شده، خودتان را برای بارداری آماده کنید تا هم بتوانید با آرامش خاطر بیشتری برای بارداری اقدام کنید و هم بارداری سالم و ایمنی را پیش رو داشته باشید. بنا بر تجربه یا اطلاعات خود فکر می‌کنید چه اقدام مهم دیگری لازم است در دوران قبل از بارداری انجام شود؟

 

منابع:

webmd.com

nhs.uk

parents.com

ارسال دیدگاه درمورد ۱۰ اقدام ضروری قبل از بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *