جدول راهنمای سایز پوشک بچه

راهنمای انتخاب سایز مناسب پوشک بچه + جدول سایزبندی

1403/07/18

17 دقیقه

از زمانی که نوزادان به دنیا می‌آیند، چالش‌های زیادی ذهن والدین را مشغول می‌کند که انتخاب سایز مناسب پوشک بچه یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.

در این مقاله، همراه با ارائه جدول سایزبندی پوشک، به نکات لازم هنگام انتخاب سایز پوشک نوزاد و اطلاع از زمان تغییر سایز پوشک بچه می‌پردازیم.

راهنمای انتخاب سایز مناسب پوشک مای‌بیبی

  • سایز ۰: نوزاد تازه متولد شده تا ۲/۵ کیلوگرم
  • سایز ۱: نوزاد ۲ تا ۵ کیلوگرم
  • سایز ۲: نوزاد ۳ تا ۶ کیلوگرم
  • سایز ۳: کودک ۵ تا ۹ کیلوگرم
  • سایز ۴: کودک ۸ تا ۱۶ کیلوگرم
  • سایز +۴: کودک ۱۰ تا ۱۸ کیلوگرم
  • سایز ۵: کودک ۱۲ تا ۲۰ کیلوگرم
  • سایز ۶: کودک ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم

چرا انتخاب سایز مناسب پوشک بچه مهم است؟

استفاده از پوشک برای اغلب بچه‌ها حداکثر تا سن ۳ سالگی کاربرد دارد. از آنجایی که پوشک اولین لباس کودک است که مستقیما با پوست او در تماس است، انتخاب سایز مناسب، به آزادی عمل و راحتی بیشتر کودک کمک می‌کند و مانع از ایجاد سوزش و حساسیت‌های پوستی می‌شود. در ضمن، خیال شما مادرها و پدرها را نیز از بابت نشت ادرار یا مدفوع راحت می‌کند.

اندازه سایز مناسب پوشک بچه چگونه تعیین می‌شود؟

کودکان معمولا با قد و وزن مختلف به دنیا می‌آیند. آنچه بیشتر از هر چیز در انتخاب سایز پوشک مناسب تأثیرگذار است وزن کودک است؛ نه جنسیت و سن کودک.

برای پیدا کردن سایز مناسب باید نوزاد یا کودک خود را وزن کنید. شما می‌توانید برای وزن کردن کودک، به مراکز بهداشت مراجعه کنید و با ترازوی مخصوص وزن کردن نوزاد این کار را انجام دهید.

ولی اگر می‌خواهید کودک را در خانه وزن کنید، موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • لباس و پوشک کودک را درآورید و درحالی‌که او را به آغوش گرفته‌اید روی ترازو بروید و عدد ترازو را یادداشت کنید.
  • در مرحله بعد خودتان را بدون کودک وزن کنید و عدد آن را بنویسید.
  • وزن کودک و خودتان را از وزن خودتان کم کنید تا وزن نوزاد به دست آید.

بعد از وزن کردن نوزاد و در نظر گرفتن آناتومی بدن کودک، لازم است برای انتخاب سایز مناسب به جدول سایزبندی پوشک‌های مای‌بیبی مراجعه کنید.

سایز پوشک وزن کودک به کیلوگرم دفعات تعویض پوشک در روز
صفر تا ۲.۵ کیلوگرم ۱۰ بار
۱ ۵ – ۲ کیلوگرم ۹ بار
۲ ۶ – ۳ کیلوگرم ۸ بار
۳ ۹ – ۵ کیلوگرم ۷ بار
۴ ۱۶ – ۸ کیلوگرم ۷ بار
۱۸ – ۱۰ کیلوگرم ۷ بار
۵ ۲۰ – ۱۲ کیلوگرم ۶ بار
۶ ۲۵ – ۱۵ کیلوگرم ۶ بار

اولین مسئله‌ای که با دیدن این جدول برای شما پیش می‌آید، همپوشانی محدوده وزنی در سایزهای مختلف است.

برای مثال سایز ۴ برای کودکان ۸ تا ۱۶ کیلوگرم، سایز ۵ برای کودکان ۱۲ تا ۲۰ کیلوگرم و سایز ۶ برای بچه‌های ۱۵ تا ۲۵ است! دلیل این همپوشانی و نداشتن بازه وزنی مشخص برای هر سایز، تفاوت آناتومی بدن کودکان در سنین مختلف است.

دیدن تصاویر و نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید هنگام انتخاب سایز، بهترین سایز پوشک را بدون نگرانی از نشتی آن انتخاب کنید.

سایز پوشک برای نوزاد تازه متولد شده چیست؟

پوشک انتخابی در روزهای ابتدایی تولد نوزاد باید طوری طراحی‌ شده باشد که به بند ناف گیر نکند و از قدرت جذب بسیار خوبی هم برخوردار باشد.

پوشک چسبی مای‌بیبی سایز ۰ و ۱،  دارای ویژگی انحنای بند ناف برای مراقبت از بند ناف نوزاد، حاوی عصاره بابونه برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی نوزاد و لایه رویی نرم و لطیف برای پوست حساس نوزاد است که بهترین پوشک برای نوزادان تازه متولد شده است.

پوشک چسبی مای‌بیبی

پیشنهاد می‌کنیم برای مراقبت از بند ناف نوزاد، از پوشک چسبی مای‌بیبی سایز ۰ و ۱ استفاده کنید.
مشاهده محصول پیشنهاد می‌کنیم برای مراقبت از بند ناف نوزاد، از پوشک چسبی مای‌بیبی سایز ۰ و ۱ استفاده کنید.

چه زمانی باید سایز پوشک بچه را تغییر دهیم؟

تغییر سایز پوشک نشانه‌هایی دارد. با هر یک از این نشانه‌ها متوجه می‌شویم پوشک کوچک شده است یا به پای بچه بزرگ است و باید به سراغ سایز مناسب برویم:

۱- هم‌سطحی لبه بالایی پوشک با ناف کودک

طول پوشک باید طوری باشد که که لبه بالایی پوشک تقریبا هم سطح یا کمی پایین‌‌تر از ناف کودک قرار گیرد.
در صورتی که طول پوشک بلندتر باشد و کش‌های دور پای بچه گشادتر باشند، از آن ناحیه نشتی اتفاق می‌افتد و اگر هم طول پوشک کوتاه‌تر باشد، احتمال دارد باعث تنگ‌تر شدن و رد انداختن کش‌های پوشک روی بدن بچه شود.

هم سطحی پوشک با ناف نوزاد

۲- امکان قرار گرفتن دو انگشت زیر کش دور پای پوشک

بعد از بستن پوشک، باید بتوانید دو انگشت خود را به‌راحتی در قسمت زیر کش دور پای پوشک قرار دهید و چک کنید که خیلی احساس تنگی یا آزادی نداشته باشد. این به معنای سایز مناسب پوشک و نه خیلی شل و سفت بودن آن است.

قرار گرفتن دو انگشت زیر کش دور پای پوشک

۳- آویزان نبودن پوشک از پای کودک

این طبیعی است که بعد از اینکه ادرار یا مدفوع اتفاق بیفتد و پوشک سنگین می‌شود، پوشک از پای بچه آویزون شود ولی اگر اندازه‌اش مناسب باشد، پوشک تا قبل از تعویض آویزان نمی‌ماند و می‌تواند وزن را تحمل کند.

۴- نزدیک هم قرار گرفتن نوارهای چسب کناری پوشک

در هنگام بستن پوشک، نوارچسب‌های کناری در قسمت وسط پوشک نزدیکی هم قرار نمی‌گیرند. یا خیلی از هم دور هستند که در این حالت، پوشک برای بچه کوچک شده است یا پوشک به سختی بسته می‌شود و چسب‌ها روی هم قرار می‌گیرند که در هر دو حالت پوشک برای بچه بزرگ است.

نزدیک بودن نوارهای چسب کناری

۵- توانایی قرار دادن دو انگشت زیر کمر پوشک

وقتی پوشک را می‌بندید، نباید دور کمر نوزاد زیاد باز باشد که در این‌صورت پوشک برای کودک بزرگ است و ادرار نشت می‌کند. برای این مورد باید بتوانید دو انگشت خود را زیر کمر پوشک قرار دهید.

۶- پوشاندن کامل پشت پوشک

اگر پوشک به صورت کامل و قرینه باسن کودک را نپوشاند و نیمی از باسن پیدا باشد، مشخص است که سایز پوشک کوچک است و باید به فکر سایز بزرگ‌تر باشید.

کامل پوشاندن پشت کودک

۷- عدم مشاهده قرمزی یا التهاب روی پای نوزاد

اگر موقع تعویض پوشک، متوجه رد یا آثار التهاب و قرمزی روی پای نوزاد شدید، احتمالا پوشک برای او تنگ شده و لازم است به فکر سایز بزرگ‌تر باشید.
در صورتی که پوشک برای کودک تنگ باشد، کودک مرتب دچار بثورات پوستی دردناک می‌شود که به این معناست که پوشک کوچک است و رطوبت را به‌خوبی جذب نمی‌کند. منظور از بثورات پوستی، متورم، ملتهب، تحریک شدن پوست و به طور کلی هر نوع تغییری در پوست است.

التهاب روی پای نوزاد

۸- آرام بودن نوزاد و عدم بی‌قراری کودک

در صورتی که کودک زیاد گریه می‌کند، بی‌قرار است و مرتب پوشک را می‌کشد، به‌احتمال‌زیاد پوشک کوچک شده و کودک را اذیت می‌کند.

اگر سایز پوشک برای بچه مناسب نباشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

از آنجایی که پوشک به صورت مستقیم با پوست کودک در ارتباط است، اهمیت انتخاب سایز پوشک چند برابر می‌شود و سایز مناسب علاوه بر اینکه به سلامت کودک دلبند شما کمک می‌کند؛ او را خشک، تمیز و راحت نیز نگه می‌دارد.

با این حال، اگر برای نوزاد خود از سایز مناسب پوشک استفاده نکنید، ممکن است اتفاقات زیر بیفتد:

  • اگر پوشک برای کودک بزرگ باشد، ممکن است نشتی رخ می‌دهد. یعنی ادرار در حین اینکه جذب می‌شود، نشتی می‌دهد و مدفوع نیز نمی‌تواند روی پوشک نگهداشته شود و از کش کنار پوشک بیرون می‌زند.
  • درصورتی‌که پوشک گشاد باشد، پوشک سنگین شده و از پای بچه آویزان می‌ماند که این می‌تواند تحرک را برای کودک سخت کند.
  • اگر پوشک کوچک باشد، روی پای کودک دلبند شما فشار می‌آورد، باعث بی‌قراری او می‌شود و به کودک احساس ناراحتی می‌دهد.
  • درصورتی‌که پوشک تنگ باشد، امکان جریان هوا در پوشک وجود ندارد و احتمالا باعث اصطکاک و سایش بیشتر روی پوست و در نتیجه بروز راش‌های پوشک (Diaper Rash) و حساسیت‌های پوستی کودک می‌شود.

البته که برای راحتی کودک باید علاوه بر انتخاب سایز مناسب، حواس‌تان به زمان تعویض پوشک نیز باشد. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم برای محافظت بیشتر از پوست کودک و توجه به حساسیت‌های پوستی آن‌ها، پوشک بچه را مرتب تعویض کنید.

در نوزادان زیر یک سال، بهتر است پوشک را هر  ۲ تا ۳ ساعت یکبار و کودکان بالای یک سال را هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار تعویض کنید.

توصیه می‌کنیم برای آموزش نحوه تعویض پوشک کودک، مقاله آموزش گام به گام تعویض پوشک بچه را بخوانید.

مقاله مرتبط:

آموزش گام به گام تعویض پوشک نوزاد پسر و دختر + فیلم

از کجا بفهمیم که پوشک بچه را هر چند ساعت یکبار عوض کنیم؟ نشانگر تعویض پوشک نوزاد چیست؟ علاوه بر پوشک ... مطالعه

یک باور غلط درباره انتخاب سایز مناسب پوشک

بعضی‌ از مادرها و پدرها فکر می‌کنند که پوشک بچه فقط نباید تنگ باشد و اگر بزرگ‌تر باشد، اشکالی ندارد و بچه راحت‌تر و آزادتر است؛ درصورتی‌که پوشک بزرگ‌تر هم مشکلات خودش را دارد.

وقتی پوشک بزرگ‌تر از سایز مناسب باشد، ممکن است به‌خوبی روی بدن نوزاد قرار نگیرد یا به قول معروف فیت نشود و باعث نشتی شود.

علاوه بر این، پوشک بزرگ‌تر می‌تواند باعث سنگین شدن و آویزان ماندن بین پا شود، تحرک نوزاد را نیز مختل کند و احساس ناآرامی و بی‌قراری بیشتری به او بدهد. انتخاب سایز مناسب پوشک، کلید آرامش و راحتی کودک و مراقب پوست او است.

بررسی فیت بودن پوشک روی بدن کودک

چند نکته مهم برای انتخاب پوشک مناسب کودک

قابلیت تنفس‌پذیری پوشک

پوشک مناسب کودک لازم است از مواد تنفسی ساخته شده باشد تا پوست بچه بر اثر ادرار جذب شده روی پوشک، عرق‌سوز نشود و از حساسیت پوستی جلوگیری کند.

اندازه‌گیری دقیق سایز پوشک

قبل از خرید پوشک مناسب، وزن کودک را اندازه بگیرید و متناسب با جدول سایز پوشک مای‌بیبی که در ابتدای مقاله آمده است، پوشک مناسب را انتخاب کنید.

چسب‌های قابل تنظیم و محکم پوشک

حواس‌تان باشد که پوشک انتخابی چسب‌هایی داشته باشد تا حین فعالیت‌های روزمره پوشک باز نشود و به‌خوبی در جای خود بماند.

کلام آخر

فرایند انتخاب سایز مناسب پوشک کودک، جایی است که کوچک‌ترین جزئیات می‌تواند دنیا را برای بچه‌ها راحت‌تر کند.

در این مرحله، بهترین کار این است که به وزن کودک و جدول سایز پوشک بچه توجه کنید و بعد از خرید پوشک، با نشانه‌هایی که به آن اشاره کردیم از مناسب بودن سایز برای دلبندتان مطمئن شوید.

در این مقاله تمامی مواردی را که لازم است برای انتخاب سایز مناسب پوشک دلبندتان بدانید، همراه با تصویر یاد می‌گیرید.

سوالات متداول انتخاب سایز مناسب پوشک

آیا نشتی پوشک می‌تواند نشانه تغییر سایز پوشک بچه باشد؟

بله. در صورتی که سایز پوشک آنقدر کوچک باشد که نوارچسب‌های کناری به هم نرسند یا پوشک کامل پشت بچه را نپوشاند، نشتی اتفاق می‌افتد و لازم است سایز پوشک را تغییر دهیم.

از هر سایز پوشک، چند بسته بخریم؟

بهتر است صبر کنید تا نوزاد به دنیا بیاید و طبق سرعت رشد، وزن و تعداد پوشکی که هر روز استفاده می‌کند، پوشک خریداری کنید.

آیا پوشک تاریخ انقضا دارد؟

اگر پوشک در شرایط استاندارد و به دور از نور آفتاب، رطوبت و … نگهداری شود، حداکثر تا سه سال بعد از تولید قابل استفاده است.

پوشک سایز ۱ تا چند ماهگی استفاده می‌شود؟

پوشک سایز ۱ مای‌بیبی برای نوزادان ۲ تا ۵ کیلوگرم است که معمولا کودکان با این وزن، ۱ تا ۲ ماهه هستند. اما ملاک اصلی انتخاب پوشک، وزن نوزاد و آناتومی بدن کودک است.

پوشک سایز ۲ تا چند ماهگی استفاده می‌شود؟

بازه وزنی مناسب برای استفاده از پوشک سایز ۲، ۳ تا ۶ کیلوگرم است که معمولا کودکان ۱ تا ۴ ماهه را شامل می‌شود. فقط دقت کنید که معیار انتخاب پوشک، وزن نوزاد و ساختار بدنی او است.

چطور بفهمیم پوشک بچه کوچک شده است؟

نشتی ادرار، روی هم افتادن نوارچسب‌های کناری، حساسیت‌های پوستی و رد انداختن یا ایجاد قرمزی در کشاله ران و دور پای کودک از جمله نشانه‌های کوچک شدن سایز هستند.

پوشک سایز ۳ تا چند ماهگی استفاده می‌شود؟

سایز ۳ پوشک مای‌بیبی برای کودکان با وزن ۵ تا ۹ کیلوگرم است که معمولا کودکان ۳ تا ۶ ماهه را شامل می‌شود. با این حال بهترین راه انتخاب پوشک، توجه به وزن نوزاد و آناتومی بدن بچه است.

پوشک سایز ۴ تا چند ماهگی استفاده می‌شود؟

رنج وزنی مناسب برای سایز  ۴ پوشک، ۸ تا ۱۶ کیلوگرم است که معمولا کودکان با این وزن، ۴ تا ۱۹ ماهه هستند. اما بهترین معیار انتخاب پوشک، وزن نوزاد و آناتومی بدن کودک است.

  • صدیق 1403/07/21

    میشه شبا از پوشک سایز بزرگتر استفاده کنیم که هم جذبش بهتر باشه هم بچه راحتتر باشه؟

    • مای‌بیبی /ادمین 1403/07/22

      خیر. سایز پوشک بچه ارتباط مستقیمی به روز یا شب بودن نداره..
      در هر دو صورت، لازمه سایز مناسبی برای پوشک انتخاب کنیم تا به پای بچه فیت باشه و از کناره‌ها نشتی نده.

  • مادر علی 1403/07/21

    چطوری بفهمم سایز فعلی پوشک برای بچم مناسبه؟

    • مای‌بیبی /ادمین 1403/07/22

      اگر پوشک به پای کوچولوتون فیت باشه، نشتی نده، روی پوستش رد قرمزی و التهاب نندازه، سایز پوشک برای بچه مناسبه.

  • الهام 1403/07/22

    هر چند وقت یبار باید سایز پوشک بچم رو چک کنم؟

    • مای‌بیبی /ادمین 1403/07/22

      الهام جان
      با توجه به رشد سریع نوزاد، بهتره هر بار که پوشک نوزاد رو عوض می‌کنین، حواس‌تون به نشونه‌های تعویض سایز پوشک مثل قرمزی روی پای کودک، نشتی و شل یا آویزان بودن باشه تا اگر لازم بود به سراغ سایز بزرگتر برین.

  • فاطمه 1403/07/22

    سایز پوشک نوزاد تازه متولد شده رو از کجا بفهمیم؟

    • مای‌بیبی /ادمین 1403/07/24

      می‌توانید از پوشک نوزادی مای‌بیبی سایز ۰ و ۱ برای نوزاد تازه متولد شده استفاده کنید.

  • نرگس 1403/07/24

    تنها معیار انتخاب سایز پوشک وزن بچه هست

    • مای‌بیبی /ادمین 1403/07/24

      خیر. هنگام انتخاب سایز پوشک، علاوه بر وزن کودک لازمه به آناتومی بدن نوزاد هم توجه کنین.

  • مامان ستاره 1403/07/25

    من ۷ روز دیگه بچم به دنیا میاد. فعلا سایز صفر خریدم براش. ولی نمیدونم درسته یا نه؟
    تو سونوگرافی هفته پیش وزنش ۲۷۰۰ بود.

    • مای‌بیبی /ادمین 1403/07/25

      مامان ستاره عزیز سایز صفر برای کوچولوهای تا ۲ ونیم کیلو هست.
      با توجه به اینکه وزن ستاره جان ۲ و ۷۰۰ کیلوگرمه، لازمه سایز ۱ پوشک رو براش بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

راهنمای جامع زردی نوزاد؛ مدت زمان و درمان زردی

زردی نوزاد تا چه حد طبیعی است؟ این سوالی است که بیشتر مادرها و پدرهای تازه‌کار از خود می‌پرسند. آیا

مراقبت از بند ناف نوزاد: آنچه مادر و پدر باید بدانند

بند ناف نوزاد، ریسمانی حیاتی است که در دوران بارداری، مادر و جنین را به هم پیوند می‌دهد و مواد مغذی

چک لیست خرید سیسمونی نوزاد دختر

در انتظار آمدن یک نوزاد دختر هستید و به فکر خرید سیسمونی کامل و کاربردی؟ انتخاب لوازم ضروری برای نو