تعویض پوشک نوزاد

راهنمای تعویض پوشک بچه

از کجا بفهمیم که هر چند وقت یکبار باید پوشک بچه را تعویض کنیم؟ آیا نشانه خاصی دارد؟ علاوه بر پوشک، آیا وسیله دی....

تاریخ انتشار: 1403/02/02

زمان مطالعه: 14 دقیقه

از کجا بفهمیم که هر چند وقت یکبار باید پوشک بچه را تعویض کنیم؟ آیا نشانه خاصی دارد؟ علاوه بر پوشک، آیا وسیله دیگری هم برای تعویض نیاز داریم؟

این موارد از جمله سوالاتی هستند که ممکن است بعد از به دنیا آمدن نوزاد برایتان پیش بیاید. همان‌طور که می‌دانید تعویض پوشک، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که رابطه مستقیم با سلامت کودک دارد و هر مادر و پدری باید برای مراقبت از کودکان خود، نحوه درست تعویض را یاد بگیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا تعویض پوشک را مرحله به مرحله یاد بگیرید و چالش‌هایتان برای تعویض پوشک نوزاد نیز پاسخ داده شود.

بهترین زمان برای تعویض پوشک بچه

بسیاری از پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر است پوشک بچه را بعد از هر بار ادرار یا مدفوع تعویض کرد. به طور کلی، کودکان هر یک تا سه ساعت ادرار می‌کنند که در این صورت، می‌توانید با توجه به تعداد ادرارهای او پوشکش را تعویض کنید. اگر بخواهیم تعداد تعویض پوشک بچه در روز را به طور میانگین حساب کنیم، تعداد آن به ۱۰ بار می‌رسد. البته تعیین بهترین زمان تعویض پوشک نوزاد، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن کودک
  • تغذیه نوزاد
  • خوردن یا نخوردن غذای جامد
  • داشتن یا نداشتن مشکلات گوارشی

از کجا بفهمیم باید پوشک بچه را تعویض کنیم؟

بعضی از پوشک‌های جدید دارای علامت مقدار رطوبت هستند که شما با یک نگاه متوجه می‌شوید که پوشک نیاز به تعویض دارد یا خیر. در غیر این صورت، راهکارهای دیگری هم وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توانید زمان تعویض پوشک را تشخیص دهید. مثل:

  • یک انگشت خود را وارد پوشک کنید تا متوجه شوید مرطوب است یا نه.
  • پوشک را بو کنید تا از بوی ادرار یا مدفوع متوجه شوید که پوشک نیاز به تعویض دارد یا نه.
  • از حالت پوشک می‌توانید متوجه زمان تعویض آن شوید (پوشک وقتی سنگین می‌شود حالت آویزان به خود می‌گیرد).
تعویض پوشک نوزاد

نحوه تعویض پوشک نوزاد

وسایل لازم برای تعویض پوشک نوزاد

تمام لوازمی که برای تعویض پوشک نوزاد نیاز دارید، عبارتند از:

پوشک
درست است که هر بار فقط به یک پوشک نیاز دارید، اما بهتر است همیشه تعدادی پوشک همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز و افزایش احتمالی دفعات ادرار و مدفوع نوزاد، از آن‌ها استفاده کنید. پوشک را جایی بگذارید که بتوانید راحت به آن دسترسی پیدا کنید. اما حواستان باشد که در دسترس کودک قرار ندهید.

 

پودر بچه یا لوسیون بدن
کودکان نسبت به بزرگترها بدن حساس‌تری دارند و پوست‌شان در برخورد با پوشک یا چسب آن قرمز می‌شود. به همین دلیل همراه داشتن پودر بچه یا لوسیون مخصوص پوست کودک در این مواقع به شما کمک می‌کند.

 

میز تعویض پوشک
همیشه یک میز مخصوص تعویض پوشک را در خانه در نظر بگیرید و تمام وسایل لازم را روی آن قرار دهید تا در مواقع لازم، از آن استفاده کنید.

 

حوله یا زیرانداز
روی میز تعویض پوشک همیشه یک حوله یا زیرانداز مخصوص بگذارید تا سطح میز همیشه تمیز بماند. هرچند وقت یک بار هم آن را بشویید تا ضدعفونی و تمیز باشد.

 

دستمال مرطوب

برای تمیز کردن بدن کودک هنگام تعویض و لطیف و مرطوب ماندن پوست او می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید.

دستمال مرطوب نوزاد و کودک

دستمال مرطوب نوزاد و کودک

آشنایی با انواع پوشک بچه

پوشک‌ها انواع مختلفی دارند که هر کسی از نوع خاصی استفاده می‌کند. به طور کلی، پوشک بچه دو نوع است:

پوشک معمولی (چسبی)

این نوع پوشک در سایزهای مختلفی وجود دارد و هر برندی آن را با ویژگی‌هایی تولید می‌کند. مثلا پوشک‌های چسبی مای‌بیبی با عصاره بابونه باعث جلوگیری از هر نوع حساسیت پوستی می‌شوند و با لایه پشتی تنفسی که دارند، قدرت جذب بالایی دارند و جلوی هر نوع نشتی را می‌گیرند. سایز صفر پوشک چسبی مای‌بیبی مناسب نوزادان زیر ۲ و نیم کیلوگرم است.

پوشک نوزادی مای‌بیبی

پوشک نوزادی مای‌بیبی

پوشک شورتی (پول آپ)

این پوشک که راحت‌ترین و کم‌دردسرترین پوشک و محبوب مادرها و پدرها است، دقیقاً به شکل شورت طراحی شده و به‌راحتی پوشیده می‌شود. البته این نوع پوشک بیشتر برای کودکانی مناسب است که شروع به راه رفتن کرده‌اند و شما خیالتان راحت است که با هر حرکت و بازی کودک خرابکاری نمی‌کند. پوشک‌های شورتی مای‌بیبی به نرمی پنبه هستند و با قابلیت کش ۳۶۰ درجه دور کمر کودک، با آناتومی بدن متناسب می‌شوند و جست‌وخیز را برای کودکان آسان می‌کنند.

پوشک شورتی مای‌بیبی

پوشک شورتی مای‌بیبی

 

مراحل تعویض پوشک بچه

تعویض پوشک چسبی

اول از همه، مطمئن شوید که همه چیزهایی که برای تعویض پوشک بچه لازم است در دسترس دارید. بعد از آن می‌توانید در چند مرحله ساده که در ادامه می‌گوییم پوشک نوزادتان را تعویض کنید:

  • مرحله اول
    بعد از اینکه دست‌های‌تان را خوب شستید و ضدعفونی کردید، دلبندتان را به پشت روی زیرانداز مخصوص بخوابانید و بعد پوشک استفاده‌شده را به آرامی از زیرش بردارید. آن را بپیچید و نوارهایش را به قسمت پایین پوشک بچسبانید.
  • مرحله دوم
    پوشک را داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید و بعد آن را در سطل بیندازید. به آرامی و با دقت ناحیه پشت کودک را با دستمال مرطوب و از جلو به عقب تمیز کنید. حواستان باشد که بین چین‌های پوست هم تمیز شوند و هیچ آثاری از مدفوع در پوست باقی نماند.
  • مرحله سوم
    بعد از پاک کردن، می‌توانید از پودر بچه یا پماد ضد خارش برای کاهش حساسیت پوست کودکان استفاده کنید. حالا نوبت گذاشتن پوشک جدید است. در این مرحله باید به آرامی پاهای کودک را بالا نگه دارید و پوشک جدید را از سمت چسب‌ها زیر بدن او قرار دهید. بعد قسمت جلویی پوشک را روی شکم کودک بکشید.
  • مرحله چهارم
    با یک دست پوشک را نگه دارید و با دست دیگر چسب یک طرف را بچسبانید و سپس همین کار را برای طرف دیگر انجام دهید و چسب را درست در جای مناسب خود بچسبانید.

 

فقط حواس‌تان باشد که چسب را روی پوست کودک نبندید که باعث اذیت شدن او شود، موقع چسباندن چسب هم پوشک را خیلی محکم و یا خیلی شل نبندید و حتما مطمئن شوید که پوشک برای کودک تنگ یا گشاد نیست و در پوشک راحت است.

 

بعد از تمام شدن مراحل، دست‌های‌تان را تمیز بشویید و محل تعویض پوشک، از جمله میز تعویض پوشک و زیرانداز تعویض پوشک را هم تمیز و ضدعفونی کنید.

 

تعویض پوشک شورتی

پوشک شورتی را می‌توان به راحتی درست مانند شورت به پای کودک کرد. مراحل تعویض این نوع پوشک به ترتیب زیر است:

  • مرحله اول

همانطور که گفتیم درست مانند پوشیدن شورت، پاهای کودک را یکی یکی در پوشک قرار دهید و پوشک را تا کمر بالا بکشید.

  • مرحله دوم

برای تعویض آسان، ابتدا پوشک را از محل دوخت به یک سمت پاره کنید.

  • مرحله سوم

سپس محل دوخت در طرف دیگر را پاره کنید و پوشک را از تن کودک در آورید.

  • مرحله چهارم

پوشک مصرف‌شده را لوله کنید و با نوارچسب پشت پوشک، آن را ببندید.

 

برای مشاهده نحوه تعویض پوشک شورتی مای‌بیبی، ویدیوی زیر را ببینید.

تعویض پوشک بچه در شب و هنگام خواب

تعداد زیادی از کارشناس‌ها بر این باورند که بهتر است وقتی کودک خواب است او را به حال خود بگذارید. چون ممکن است با تعویض پوشک بچه بیدار شود و دیگر نتواند بخوابد. اگر نگران نشتی پوشک هستید هم می‌توانید از پوشک‌های مخصوص شب استفاده کنید که مایع را به خوبی جذب می‌کند و مانع نشت آن به بیرون می‌شود.

 

تعویض پوشک بچه توسط پدر

خیلی از پدرهایی که تازه نوزادشان به دنیا آمده گاهی در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که لازم می‌شود برای کمک به مادر، کارهایی انجام دهند. یکی از این کارها، تعویض پوشک نوزاد است. هر پدری باید بداند تعویض پوشک هم بر عهده مادر است و هم او. پس لازم است که هر دوی آن‌ها نحوه تعویض پوشک بچه را به خوبی یاد بگیرند. مراحلی که در بالا گفتیم برای هر کسی که برای اولین بار قصد دارد پوشک بچه را تعویض کند مفید است. یعنی پدرها هم می‌توانند با توجه به این مراحل، به راحتی پوشک کودک را تعویض کنند.

 

پوشک بچه را کجا عوض کنیم؟

اگر میز مخصوص تعویض پوشک ندارید، سعی کنید موقع تعویض پوشک، بچه را روی یک سطح صاف بگذارید. مثلا روی تخت یا مبل راحتی که فضای بیشتری داشته باشد. در این صورت خیالتان راحت است که اگر بچه غلت خورد، اتفاق خاصی نمی‌افتد. نکته مهم دیگر اینکه حتما یک زیرانداز یا ملحفه مخصوص تعویض پوشک داشته باشید و مرتب آن را بشویید.

 

سوالات رایج مادرها درباره تعویض پوشک نوزادان

در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است درباره تعویض پوشک بچه داشته باشید پاسخ می‌دهیم:

چند ساعت یک بار پوشک بچه را تعویض کنیم؟

بهترین کار این است که مدتی رفتارها و واکنش‌های کودک دلبندتان را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که هر چند ساعت یکبار باید پوشک کودک‌تان را عوض کنید. به توصیه بسیاری از کارشناسان، بهتر است هر دو تا سه ساعت یک بار تعویض پوشک بچه انجام شود.

 

تفاوتی در مورد تعویض پوشک پسرانه و دخترانه وجود دارد؟
تفاوت‌های کوچکی برای تعویض پوشک بچه پسر و دختر وجود دارد. مثلا اینکه بهتر است قبل از بستن پوشک نوزاد پسر، آلت تناسلی او را رو به پایین قرار دهید؛ چرا که این کار از نشت ادرار جلوگیری می‌کند.

در مورد تعویض پوشک کودک دختر هم باید مراقب باشید که بعد از درآوردن پوشک بدن او را از جلو به عقب پاک کنید. این کار به کاهش خطر ابتلای کودک شما به عفونت ادراری کمک می‌کند.

 

اگر پوشک نشتی داشت چه کنیم؟
زمانی که پوشک بچه شروع به نشتی کرد، یعنی زمان آن رسیده که پوشکی با سایز بزرگ‌تر بگیرید. همزمان با بزرگ‌تر شدن کودک، مقدار ادرار و مدفوعش هم بیشتر می‌شود. پوشک‌های بزرگ‌تر می‌توانند مایعات بیشتری را در خود جذب کنند. بعضی وقت‌ها هم فقط شل بستن پوشک باعث نشتی می‌شود، پس قبل از هر چیزی از درست بسته‌شدن پوشک مطمئن شوید.

 

کلام آخر

تعویض پوشک کودکان یکی از کارهای روتینی است که مادرها و پدرها باید برای نوزادان خود انجام دهند. بنابراین نحوه درست انجام دادن آن و مراقبت از سلامتی آن‌ها در این راستا،‌ اهمیت خیلی زیادی دارد و باید جدی گرفته شود. شما چه چالش دیگری برای تعویض پوشک نوزادتان دارید؟

منابع:

Forbes

 

ارسال دیدگاه درمورد راهنمای تعویض پوشک بچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *