تعویض پوشک نوزاد و کودک

آموزش گام به گام تعویض پوشک نوزاد پسر و دختر + فیلم

1403/02/02

15 دقیقه

فایل صوتی راهنمای تعویض پوشک بچه

از کجا بفهمیم که پوشک بچه را هر چند ساعت یکبار عوض کنیم؟ نشانگر تعویض پوشک نوزاد چیست؟ علاوه بر پوشک، آیا وسیله دیگری هم برای عوض کردن پوشک کودک نیاز داریم؟

این موارد از جمله سوالاتی هستند که ممکن است بعد از به‌دنیا آمدن نوزاد برای‌تان پیش بیاید. همان‌طور که می‌دانید تعویض پوشک نوزاد، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که رابطه مستقیم با سلامت کودک دارد و هر مادر و پدری باید برای مراقبت از کودکان خود، نحوه صحیح عوض کردن پوشک را یاد بگیرند. بنابراین، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و با تعویض پوشک نوزاد تازه متولد شده و سنین بالاتر به‌طور کامل آشنا شوید.

مراحل تعویض پوشک چسبی

  1. دست‌های خود را تمیز بشویید.
  2. نوزاد را به پشت روی زیرانداز بخوابانید.
  3. پوشک استفاده‌شده را به آرامی بردارید، آن را بپیچید و نوارهایش را به قسمت پایین پوشک بچسبانید.
  4. پوشک را در کیسه پلاستیک بگذارید و دور بیندازید.
  5. با دستمال مرطوب مای‌بیبی، ناحیه پشت کودک را از جلو به عقب تمیز کنید. حواس‌تان باشد که بین چین‌های پوست هم تمیز شوند و هیچ آثاری از مدفوع در پوست باقی نماند.
  6. برای محافظت از پوست کودک، از پودر بچه یا پماد ضد حساسیت استفاده کنید.
  7. پاهای کودک را کمی بالا نگه داشته و پوشک جدید را از سمت چسب‌ها زیر بدن او قرار دهید و قسمت جلویی پوشک را روی شکم کودک بکشید.
  8. با یک دست پوشک را نگه دارید، با دست دیگر چسب یک طرف را بچسبانید و سپس همین کار را برای طرف دیگر هم انجام دهید و چسب را درست در جای مناسب خود و نه خیلی محکم یا شل بچسبانید.
  9. مطمئن شوید که بچه در پوشک راحت است و او را اذیت نمی‌کند.
  10. دست‌های‌تان را تمیز بشویید و محل تعویض پوشک، از جمله میز تعویض پوشک و زیرانداز تعویض پوشک را ضدعفونی کنید.

اگر نوزادتان تازه به دنیا آمده است، پیشنهاد می‌کنیم از پوشک چسبی مای‌بیبی سایز ۰ و ۱ که دارای انحنای بند ناف است، استفاده کنید.

مراحل تعویض پوشک شورتی

  • ابتدا پوشک را از محل دوخت در یک سمت پاره کنید.
  • محل دوخت دیگر را پاره کنید و پوشک را از بین پای کودک در آورید.
  • پوشک مصرف‌شده را لوله کنید، با نوارچسب پشتی پوشک ببندید و دور بیندازید.
  • برای بستن پوشک، پاهای کودک را یکی‌یکی داخل پوشک شورتی قرار دهید و آن را مانند شورت تا کمر بالا بکشید. پوشک شورتی را می‌توان به‌راحتی درست مانند شورت به کودک پوشاند.

اگر کودک شما به وزن بالای ۹ کیلوگرم رسیده است، می‌توانید برای از پوشک شورتی مای‌بیبی استفاده کنید.

ویدیوی آموزشی نحوه تعویض پوشک شورتی مای‌بیبی

بهترین زمان تعویض پوشک بچه

بسیاری از پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند پوشک بچه را بعد از هر بار ادرار یا مدفوع تعویض کنید. به‌طور کلی، کودک هر یک تا سه ساعت ادرار می‌کند که در این صورت، می‌توانید با توجه به تعداد ادرارهای او پوشکش را تعویض کنید.

اگر بخواهیم تعداد تعویض پوشک نوزاد پسر و دختر در روز را به‌طور میانگین حساب کنیم، تعداد آن به ۱۰ بار می‌رسد. البته تعیین بهترین زمان تعویض پوشک نوزاد، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن کودک
  • تغذیه نوزاد
  • خوردن یا نخوردن غذای جامد
  • داشتن یا نداشتن مشکلات گوارشی

تعویض پوشک بچهاز کجا بفهمیم باید پوشک بچه را عوض کنیم؟

بعضی از پوشک‌های جدید دارای نشانگر مقدار رطوبت هستند که شما با یک نگاه متوجه می‌شوید پوشک نیاز به تعویض دارد یا خیر. در غیر این‌صورت، راهکارهای دیگری هم وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید زمان تعویض پوشک را تشخیص دهید:

  • یک انگشت خود را وارد پوشک کنید تا متوجه شوید مرطوب است یا نه.
  • پوشک را بو کنید تا از بوی ادرار یا مدفوع متوجه شوید که پوشک نیاز به تعویض دارد یا نه.
  • از حالت پوشک می‌توانید متوجه زمان تعویض آن شوید (پوشک وقتی سنگین می‌شود حالت آویزان به‌خود می‌گیرد).

عوض کردن پوشک بچه

وسایل موردنیاز برای تعویض پوشک نوزاد

در ادامه تمام لوازم موردنیاز تعویض پوشک نوزاد را باهم مرور می‌کنیم:

پوشک

درست است که هربار فقط به یک پوشک نیاز دارید، اما بهتر است همیشه تعدادی پوشک همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز و افزایش احتمالی دفعات ادرار و مدفوع نوزاد، از آن‌ها استفاده کنید. پوشک را جایی بگذارید که بتوانید راحت به آن دسترسی داشته باشید اما حواستان باشد که کودک به آنها دسترسی نداشته باشد.

میز تعویض پوشک

همیشه یک میز مخصوص تعویض پوشک در خانه داشته باشید و تمام وسایل لازم را روی آن قرار دهید تا در مواقع ضروری به‌راحتی از آن استفاده کنید.

حوله یا زیرانداز

روی میز تعویض پوشک همیشه یک حوله یا زیرانداز مخصوص بگذارید تا سطح میز همیشه تمیز بماند. هرچند وقت یک بار هم آن را بشویید تا ضدعفونی و تمیز باشد.

دستمال مرطوب مای‌بیبی

برای تمیز کردن بدن کودک هنگام تعویض و لطیف و مرطوب ماندن پوست او می‌توانید از دستمال مرطوب مای‌بیبی استفاده کنید.

دستمال مرطوب مای‌بیبی

هنگام تعویض پوشک نوزاد، از دستمال مرطوب مای‌بیبی برای تمیز کردن پوست استفاده کنید.
مشاهده محصول هنگام تعویض پوشک نوزاد، از دستمال مرطوب مای‌بیبی برای تمیز کردن پوست استفاده کنید.

پودر بچه یا لوسیون بدن

کودک نسبت به بزرگترها بدن حساس‌تری دارد و پوستش در برخورد با پوشک یا چسب آن قرمز می‌شود. به همین دلیل همراه داشتن پودر بچه یا لوسیون مخصوص بچه برای این مواقع بسیار مهم است.

تعویض پوشک بچه در شب و هنگام خواب

تعداد زیادی از کارشناس‌ها معتقدند، وقتی کودک خواب است او را به‌حال خود بگذارید، چون ممکن است با تعویض پوشک بیدار شود و دیگر نتواند بخوابد. اگر نگران نشتی پوشک هستید هم می‌توانید از پوشک‌های شورتی استفاده کنید که جذب بسیار خوبی دارند و مانع نشت مایعات به بیرون می‌شوند.

تعویض پوشک نوزاد توسط پدر

تعویض پوشک نوزاد توسط پدر

خیلی از پدرهایی که تازه نوزادشان به‌دنیا آمده گاهی در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که لازم می‌شود برای کمک به مادر، مسائل مربوط به کودک را برعهده بگیرند. یکی از این کارها، تعویض پوشک نوزاد است.

هر پدری باید بداند تعویض پوشک هم بر عهده مادر است و هم او، پس لازم است هر دوی آن‌ها نحوه تعویض پوشک بچه را به خوبی یاد بگیرند.

مراحلی که در بالا گفتیم برای هر کسی‌که برای اولین بار قصد دارد پوشک بچه را تعویض کند، مفید است. یعنی پدرها هم می‌توانند با مرور این مراحل، به‌راحتی پوشک کودک را تعویض کنند.

نکات لازم هنگام تعویض پوشک نوزاد

ممکن است اوایل که کار تعویض پوشک بچه را شروع می‌کنید، برای‌تان کاری چالش‌برانگیز باشد. ولی نگران نباشید! طولی نمی‌کشد که تعویض پوشک نوزاد آنقدر برا‌ی‌تان آسان می‌شود که بدون نیاز به فکر انجام می‌دهید. البته که در تمام طول مسیر عوض کردن پوشک، باید حواس‌تان به چند نکته باشد تا بتوانید بهتر از کودک خود مراقبت کنید.

مراقبت از بند ناف نوزاد

در روزهای ابتدایی تولد نوزاد که هنوز بند ناف او نیفتاده است، مراقبت از بند ناف بچه بسیار مهم است. چرا که اگر به خوبی از آن مراقبت نکنید، ممکن است آن زخم عفونت کند و به سلامتی نوزاد آسیب بزند. بنابراین حتما از پوشکی استفاده کنید که دارای انحنای بند ناف باشد و هیچگونه فشاری به آنجا وارد نکند. پوشک چسبی مای‌بیبی سایز 0 و 1، با ویژگی انحنای بند ناف یکی از بهترین پوشک‌ها برای دوران نوزادی است.

مقاله مرتبط:

مراقبت از بند ناف نوزاد: آنچه مادر و پدر باید بدانند

بند ناف نوزاد، ریسمانی حیاتی است که در دوران بارداری، مادر و جنین را به هم پیوند می‌دهد و مواد مغذی ... مطالعه

اطمینان از راحت بودن نوزاد در پوشک

حواس‌تان باشد که چسب را روی پوست کودک نبندید که باعث اذیت شدن او شود. همچنین پوشک نوزاد را نه خیلی سفت و نه خیلی شل ببندید. پوشک اگر سفت بسته شده باشد، ممکن است به شکم کودک فشار بیاورد و باعث احساس ناراحتی و حتی رفلاکس در نوزاد شود. همچنین پوشکی که محکم بسته شده باشد، رطوبت را حبس کرده و باعث اصطکاک و التهاب پوست و راش پوشک می‌شود.

ایجاد شرایط ایمن هنگام تعویض پوشک

حین تعویض پوشک بچه، کودک را در روی سطح بلند و ناایمن قرار ندهید. حتما او را روی زیرانداز روی زمین یا روی میز تعویض پوشک بگذارید تا اگر لحظه‌ای کودک غلت خورد، آسیبی به او وارد نشود.

پوشک چسبی مای بیبی

مراقبت از پوست کودک

حتما حین تعویض پوشک از دستمال مرطوب مای‌بیبی یا پودر بچه استفاده کنید. همچنین اگر پوست کودک ملتهب شد، بین تعویض پوشک چند دقیقه او را باز بگذارید تا پوست هوا بخورد.

نگهداری از وسایل لازم برای تعویض پوشک

همه وسایل مورد نیاز تعویض مانند پوشک، دستمال مرطوب، پودر بچه یا کرم را در نزدیکی خود نگه دارید تا در طول تعویض پوشک لازم نباشد دنبالش بگردید و سریع و راحت به آنها دسترسی داشته باشید.

کلام آخر

تعویض پوشک نوزاد یکی از وظایف روزمره والدین است که نیاز به دقت و توجه دارد. این فرآیند نه تنها به حفظ بهداشت و راحتی کودکان کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای ایجاد ارتباط نزدیک‌تر و محبت‌آمیز بین والدین و کودک است. با استفاده از محصولات مناسب و رعایت نکات بهداشتی هنگام بستن پوشک نوزاد، می‌توان از عوارض پوستی جلوگیری کرد و تجربه‌ای مثبت برای کودک فراهم کرد. شما چه چالش دیگری برای تعویض پوشک نوزادتان دارید؟

سوالات متداول 

پوشک بچه را کجا عوض کنیم؟

اگر میز مخصوص تعویض پوشک ندارید، سعی کنید موقع تعویض پوشک، بچه را روی یک سطح صاف بگذارید. مثلا روی تخت یا مبل راحتی که فضای بیشتری داشته باشد. در این صورت خیالتان راحت است که اگر بچه غلت خورد، اتفاق خاصی نمی‌افتد. نکته مهم دیگر اینکه حتما یک زیرانداز یا ملحفه مخصوص تعویض پوشک داشته باشید و مرتب آن را بشویید.

چند ساعت یک‌بار پوشک بچه را تعویض کنیم؟

بهترین کار این است که مدتی رفتارها و واکنش‌های کودک دلبندتان را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که هر چند ساعت یکبار باید پوشک کودک‌تان را عوض کنید. به توصیه بسیاری از کارشناسان، بهتر است هر دو تا سه ساعت یک بار تعویض پوشک بچه انجام شود.

نحوه تعویض پوشک نوزاد پسر چگونه است؟

تنها تفاوت تعویض پوشک نوزاد دختر و پسر این است که قبل از بستن پوشک نوزاد پسر، لازم است آلت تناسلی او را به سمت پایین قرار دهید. چرا که این کار از نشت ادرار به قسمت بالای پوشک جلوگیری می‌کند.

اگر پوشک نشتی داشت چه کنیم؟

زمانی که پوشک بچه شروع به نشتی کرد، یعنی زمان آن رسیده که پوشکی با سایز بزرگ‌تر بگیرید. همزمان با بزرگ‌تر شدن کودک، مقدار ادرار و مدفوعش هم بیشتر می‌شود. پوشک‌های بزرگ‌تر می‌توانند مایعات بیشتری را در خود جذب کنند. بعضی وقت‌ها هم فقط شل بستن پوشک باعث نشتی می‌شود، پس قبل از هر چیزی از درست بسته‌شدن پوشک مطمئن شوید.

نشانگر تعویض پوشک مای بیبی کجاست؟

پوشک‌های بچه نشانگر تعویضی ندارند. حتما پوشک را بعد از هر مدفوع سریع تعویض کنید و بعد از هر ادرار هم حداکثر تا سه ساعت بعد کار تعویض را انجام دهید.

منابع

  • مامان نیکا 1403/07/28

    دختر من ده ماهشه. هر سه تا سه ساعت و نیم برای ادرار پوشکش رو عوض میکنم و برای مدفوع هم بلافاصله تعویض میکنم. ولی چون گاهی پوستش قرمز میشه و حساسیت میده، فکر میکنم بخاطر تعویض باشه. به نظرتون سه ساعت یبار برای تعویض پوشک دیر نیست؟

    • مای‌بیبی /ادمین 1403/07/28

      مامان نیکای عزیز، حساسیت می‌تونه یکی از دلایلش هم پوشک بی‌کیفیت و سایز نامناسب پوشک باشه. پس پیشنهاد می‌کنیم از باکیفیت بودن پوشکی که استفاده می‌کنین مطمئن بشین و برای سایز پوشک کوچولوتون هم مقاله راهنمای انتخاب سایز پوشک زیر رو از وبسایت مای‌بیبی بخونین.
      برای تعویض هم حالا که کوچولوتون زیر یک ساله، بهتره پوشک رو هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار عوض کنین و وقتی بالای یک سالش شد، هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار پوشکش رو تعویض کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

راهنمای انتخاب سایز مناسب پوشک بچه + جدول سایزبندی

از زمانی که نوزادان به دنیا می‌آیند، چالش‌های زیادی ذهن والدین را مشغول می‌کند که انتخاب سایز منا

راهنمای جامع زردی نوزاد؛ مدت زمان و درمان زردی

زردی نوزاد تا چه حد طبیعی است؟ این سوالی است که بیشتر مادرها و پدرهای تازه‌کار از خود می‌پرسند. آیا

مراقبت از بند ناف نوزاد: آنچه مادر و پدر باید بدانند

بند ناف نوزاد، ریسمانی حیاتی است که در دوران بارداری، مادر و جنین را به هم پیوند می‌دهد و مواد مغذی

فایل صوتی راهنمای تعویض پوشک بچه