رایج‌ترین حساسیت‌های پوستی نوزادان و روش‌های درمان آن‌ها

رایج‌ترین حساسیت‌های پوستی نوزادان و روش‌های درمان آن‌ها

1403/03/06

11 دقیقه

فایل صوتی فایل صوتی حساسیت‌های پوستی نوزاد

پوست نوزاد در ماه‌های ابتدایی به لطافت و تازگی برگ گل‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود تا به انواع حساسیت‌های پوستی دچار شود. حساسیت‌های پوستی معمولا درمان می‌شوند، پس اگر هر کدام از انواع آن‌ها را در بدن دلبندتان مشاهده کردید، آرامش‌تان را حفظ کنید. درصد بالایی از این نوع حساسیت‌ها کاملا طبیعی و بی‌خطرند. در این مقاله، به‌طور کامل درباره حساسیت‌های پوستی در نوزادان صحبت کرده‌ایم تا به سوالات و دغدغه‌های رایج شما مادر و پدرها، پاسخ بدهیم.

انواع حساسیت‌های پوستی نوزادان

از رایج‌ترین حساسیت‌های پوستی در کودکان، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

جوش‌های صورت (آکنه نوزادی)

این نوع از جوش‌ها ممکن است زمانی که نوزاد شما ۲ هفته دارد ظاهر شود. در واقع، این جوش‌ها زمانی که نوزاد در رحم مادر و در معرض هورمون‌ها بوده ایجاد شده است و خودشان بعد از هفته‌ها یا ماه‌ها از بین می‌روند.

خشکی و پوسته‌پوسته شدن

خشکی پوست تقریبا در همه‌ نوزادان عادی است. این نوع حساسیت، به‌ویژه در نوزادانی که کمی دیر به دنیا می‌آیند بیشتر دیده می‌شود. این در حالی است که پوست زیرین آن‌ها کاملا خوب، نرم و مرطوب است.

برجستگی‌های کوچک سفید روی بینی و صورت (میلیا)

میلیاها به دلیل مسدودشدن غده‌های چربی ایجاد می‌شوند. هنگامی که غده‌های چربی کودک بزرگ شده و ظرف چند روز یا چند هفته باز شوند، میلیاها ناپدید می‌شوند.

زردی یا یرقان

زردی پوست یکی از رایج‌ترین حساسیت‌های پوستی در نوزادان است که به دلیل زیادشدن ماده‌ای به نام بیلی‌روبین اتفاق می‌افتد. با تابیدن نورهای آبی یا سفید روی سطح پوست، زردی کم می‌شود. یادتان باشد که در صورت مشاهده علائم، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تصویر زردی نوزاد

—تصویر زردی نوزاد—

بثورات پوشک

این دانه‌های قرمز، در اثر خیس شدن یا اسیدی بودن ادرار و مدفوع نوزاد، روی پوست به وجود می‌آیند. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از این نوع حساسیت پوستی، از پوشک‌های چسبی با قدرت جذب بالا استفاده کنید تا با جذب ادرار از بروز حساسیت برای نوزاد جلوگیری کنند.

بثورات آب دهان

انواع دیگری از دانه‌های قرمز زمانی ایجاد می‌شوند که آب دهان نوزاد اطراف دهان یا سینه می‌ریزد.

اگزما

اگزما از انواع حساسیت‌های پوستی در کودکان و نوزادان است که به‌صورت لکه‌هایی قرمز همراه با خارش روی پوست ایجاد می‌شود و علت آن معمولا خشکی و حساسیت‌های پوستی است. این لکه‌ها روی سینه، بازو، پاها، صورت، آرنج و پشت زانوی نوزاد قابل ‌مشاهده‌اند. بهتر است برای شستشوی لباس‌های نوزادتان از مواد حساسیت‌زا مثل رنگ، کلر و فسفات دوری کنید. شوینده‌های ملایم و ضد حساسیت می‌توانند بهترین گزینه برای همه نوزادان به‌ویژه نوزادانی که به اگزما مبتلا شده‌اند، باشد.

سندرم گونه‌ سیلی‌خورده

همان‌طور که از اسمش مشخص است، این بیماری باعث قرمزشدن گونه‌ها و ایجاد دانه‌های قرمز روی صورت کودک می‌شود. در واقع سندرم گونه‌ سرخ یا گونه سیلی‌خورده، یک بیماری ویروسی است که با تب، خستگی و گلودرد همراه است و می‌تواند در هر سنی برای کودک اتفاق بیفتد. معمولا هم خودبه‌خود درمان می‌شود.

بثورات گرمایی

معمولا در نواحی پوشیده از لباس‌ها مانند زیر بغل، گردن، سینه، بازوها، بالاتنه و پاها دیده می‌شود و در اثر گرمای بیش از حد به‌خصوص در فصول گرم سال به وجود می‌آید.

بثورات نوزاد

—بثورات نوزاد—

بیماری دست، پا و دهان

این بیماری پوستی در اثر نوعی ویروس ایجاد می‌شود و در نوزادان و کودکان مخصوصا در فصل تابستان و پاییز بسیار اتفاق می‌افتد. علائم بیماری در دهان، دست‌ و پا ایجاد می‌شود و با تب همراه است. زخم‌های این بیماری معمولا دردناک‌اند و بعد از یک هفته درمان می‌شوند. توجه کنید که راه انتقال این ویروس معمولا تماس نوزاد با جسم آلوده است.

زردزخم

زردزخم، نوعی عفونت است که در لایه‌های سطحی پوست ایجاد می‌شود. معمولا این زخم‌ها باز می‌شوند و ترشحاتی از آن خارج می‌شود. این عفونت، می‌تواند در هر نقطه از بدن اتفاق بیفتد. این نوع از حساسیت بیشتر در پوست اطراف بینی و دهان قابل‌ مشاهده است. برای درمان این حساسیت لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بثورات عفونی مانند سرخک

سرخک یک بیماری رایج در نوزادان و کودکان است که معمولا با سرفه، تب، درد چشم و لکه‌های سفید در دهان کودک خود را نشان می‌دهد و ممکن است لکه‌هایی قرمزرنگ پشت‌گوش، گردن و روی صورت نوزادتان ببینید. جوش‌های سرخک معمولا با خارش شدید همراه هستند و زمانی که رو به ‌بهبود می‌روند، به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند.

روش‌های درمان حساسیت‌های پوستی کودکان

تصویر حساسیت پوستی نوزاد

—تصویر حساسیت پوستی نوزاد—

بسیاری از حساسیت‌های پوستی خود به ‌خود بعد از گذشت چند روز از بین می‌روند. درمان‌های خانگی هم در این مورد کمک زیادی می‌کنند؛ ولی اگر حساسیت‌های پوستی با علائم دیگری مثل تب همراه بود، بهتر است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان بثورات پوشک

بثورات پوشک بسیار شایع است و احتمالا روی بدن کودک‌تان آن‌ها را مشاهده کرده‌اید. علتش این است که پوشک، گرما و رطوبت را نزدیک پوست نگه می‌دارد و همین باعث تحریک پوست می‌شود. علاوه‌ بر این، ادرار و مدفوع ممکن است اسیدی باشند که این یکی دیگر از عوامل تحریک پوست است.

برای درمان بثورات:

  • پوشک را به‌ طور مرتب عوض کنید.
  • بدن کودک را با یک پارچه‌ نرم و مرطوب پاک کنید.
  • بهتر است از دستمال‌ مرطوب‌‌های فاقد الکل، صابون و پارابن استفاده کنید.
  • خوب است کودک‌تان از غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه‌فرنگی نخورد.
  • قبل و بعد از تعویض پوشک دست‌های‌تان را بشویید تا بثورات، عفونی نشوند.

مقاله مرتبط:
آموزش گام به گام تعویض پوشک بچه
از کجا بفهمیم که پوشک بچه را هر چند ساعت یکبار عوض کنیم؟ نشانگر تعویض پوشک نوزاد چیست؟ علاوه بر پوشک ... مطالعه

برای پیشگیری از بثورات پوشک بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

درمان اگزما

اگزما یکی دیگر از بثورات بسیار شایع دوران کودکی است. اگر در خانواده‌ سابقه‌ اگزما دارید، احتمال اینکه کودک شما به آن مبتلا شود بیشتر است. علاوه بر این، اگزما ممکن است به دلیل آلرژی یا حساسیت پوستی به غذا، مواد شوینده لباسشویی، انواع پارچه یا سایر مواد محرک ایجاد شود.

برای درمان اگزما لازم است:

  • پوست را خشک و تمیز نگه دارید.
  • از کرم‌ها و پمادهای مخصوص استفاده کنید.
  • اگر مواد آلرژیک وجود دارد آن‌ها را از بین ببرید.
  • با یک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان بثورات آب دهان 

غده‌های بزاقی نوزاد شما در حال فعال‌تر شدن است پس اصلا عجیب نیست که کودک‌تان بیشتر مواقع آب ‌دهانش روی صورت ریخته باشد. فراموش نکنید که استفاده از پستانک، رویش دندان‌ها و پاک‌کردن مداوم صورت هم ممکن است پوست را تحریک کند. بثورات آب دهان معمولا در عرض چند هفته خود به ‌خود برطرف می‌شود، اما راه‌هایی برای کمک به آن وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • فقط با آب گرم صورت کودک‌تان را تمیز کنید.
  • از تماس صابون با صورت کودک، خودداری کنید.
  • کمتر از لوسیون‌های معطر استفاده کنید.
  • به کودک‌تان پستانک ندهید.

درمان بثورات عفونی

هنگام مشاهده بثورات عفونی مانند برفک، سرخک، آبله‌مرغان، روزئولا و مخملک حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این بثورات معمولا با تب و سایر علائم همراه است.

در صورت بروز حساسیت‌های پوستی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک تب داشت

بهتر است با پزشک اطفال تماس بگیرید؛ زیرا ممکن است علت بثورات عفونی باشد.

اگر حساسیت پوستی بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد

اگر بیش از یک هفته است که فرزند دلبندتان بثوراتی دارد و به درمان‌های خانگی پاسخ نمی‌دهد یا این حساسیت باعث درد یا تحریک نوزاد شما می‌شود، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

اگر بثورات پوستی گسترده شد

اگر کودک شما دچار کهیرهای گسترده به‌خصوص در اطراف دهان شده یا کهیر با سرفه، استفراغ، خس‌خس سینه یا سایر علائم تنفسی همراه است، خوب است به اورژانس مراجعه کنید.

اگر بثورات همراه با علائم اضطراری بود

اگر بثورات همراه با تب بسیار بالا، سفتی گردن، حساسیت به نور، تغییرات عصبی، یا لرزش‌های غیرقابل‌کنترل است؛ لازم است به اورژانس مراجعه کنید.

کلام آخر

خبر خوب اینکه بثورات قابل ‌درمان‌ و بسیاری از آن‌ها حتی قابل ‌پیشگیر‌ی‌اند. به‌طوری ‌که می‌توان آن‌ها را در خانه مدیریت کرد. در این مقاله به طور مفصل به حساسیت‌های پوستی نوزاد و کودکان پرداخته شده است. با این حال، اگر در مورد بثورات پوستی نوزادان به‌خصوص بثوراتی که با علائم دیگر همراه است نگران هستید، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 

منابع: Healthline، WebMD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

علت بدغذایی کودک و ۱۰ راهکار موثر که احتمالا نمی‌دانید

بدغذایی کودک چالشی است که خیلی از مادرها و پدرها با آن روبرو هستند. شاید فکر کنید همان‌طور که شما سا

چکاپ‌های ماهانه نوزاد؛ از تولد تا دو سالگی

به عنوان مادر و پدر، خوب است بدانید که چکاپ‌های ماهانه نوزاد برای کنترل رشد، تکامل و بررسی وضعیت سل

تنبلی چشم کودکان؛ علائم و روش‌های درمان

حتما عبارت تنبلی چشم به گوش‌تان خورده است. نام دیگر این بیماری، آمبلیوپی (Amblyopia) است که باعث کاهش دی

فایل صوتی فایل صوتی حساسیت‌های پوستی نوزاد