تغییرات فیزیکی بدن مادر پس از بارداری

تغییرات فیزیکی بدن مادر بعد از زایمان و راهکارهای مواجهه با آن

1403/02/30

8 دقیقه

فایل صوتی فایل صوتی تغییرات فیزیکی بدن مادر بعد بارداری

پس از به ‌دنیا آمدن نوزاد، رد پای این سفر شگفت‌انگیز تا همیشه روی بدن مادر خواهد ماند. تغییرات بدن مادر پس از بارداری، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مادران زیادی با آن روبه‌رو می‌شوند. این که دیگر وقتی روی ترازو می‌روید، وزن قبل از بارداری را نمی‌بینید یا وقتی جلوی آینه می‌ایستید، می‌بینید که ترک‌هایی روی پوست‌تان ایجاد شده، شکل و اندازه‌ سینه‌ها تغییر کرده؛ همه و همه ممکن است باعث شوند احساس خوشایندی نداشته باشید.

برای این‌که بتوانید به لحاظ ذهنی برای این تغییرات آماده شوید و راه‌حل‌های مواجهه با این تغییرات را بشناسید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تغییرات فیزیولوژیک بارداری و پس از آن

درگیری ذهنی مادر هنگام روبه‌رویی با تغییرات فیزیکی در دوران بعد از بارداری طبیعی است. ولی توصیه می‌کنیم برای بازگشت به دوران قبل از بارداری، صبور باشید و اگر لازم شد، با پزشک مشورت کنید. در ادامه به تغییرات رایجی که پس از بارداری اتفاق می‌افتند، اشاره می‌کنیم.

ترشحات واژینال و ناحیه‌ پرینه

در یک یا دو ماه اول پس از زایمان، داشتن ترشحات واژن و پرینه کاملا طبیعی است. در چند روز اول خون‌ریزی شبیه پریود را تجربه می‌کنید؛ اما پس از گذشت ده روز، این ترشحات کمتر می‌شوند و مقدار کمی ترشحات سفید یا زرد می‌بینید.

واژن و ناحیه‌ پرینه

در زایمان طبیعی، واژن حالت اولیه‌اش را از دست می‌دهد. از آن‌جا که یک نوزاد از بدن شما خارج شده، باز بودن واژن و احساس شلی در آن تا چند روز پس از زایمان، طبیعی است. خوب است بدانید که این تورم کم‌کم از بین می‌رود و در طول چند روز، واژن حالت ماهیچه‌ای خود را پیدا می‌کند.

ریزش مو

در دوران بارداری به علت ترشح بیشتر هورمون استروژن، ریزش موها کندتر شده و باعث می‌شود موهای پرپشت‌تر و براق‌تری داشته باشید؛ اما پس از زایمان، هورمون‌ها به حالت طبیعی برمی‌گردد و ممکن است موهای‌تان دچار ریزش شود و دسته‌دسته بریزد. این موضوع تا ۳ یا ۴ ماه پس از زایمان طبیعی است اما گاهی ۶ تا ۱۲ ماه پس از زایمان هم طول می‌کشد.

شل‌شدگی پوست شکم

به دلیل کم‌شدن وزن و خارج ‌شدن نوزاد از بدن، پوستی که در ناحیه‌ شکم کشیده شده حالا شل و افتاده به نظر می‌رسد. به‌طورکلی لازم است بدانید درمان شل‌شدگی و افتادگی پوست شکم به زمان زیادی احتیاج دارد.

شل شدگی پوست شکم

— شل شدگی پوست شکم —

مشکلات پوستی

یکی از مشکلات پوستی پس از زایمان، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری روی صورت است که ممکن است تا یک سال پس از زایمان باقی بماند. گاهی بعضی از این لکه‌ها دائمی می‌شوند و از بین نمی‌روند که در این صورت، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کرد.

ترک پوستی بارداری

ترک‌های پوستی به دلیل کشیدگی زیاد بافت‌های متصل به پوست ایجاد می‌شود. این ترک‌ها، درد، خارش، سوزش ندارند. ممکن است شما ظاهرشان را دوست نداشته باشید؛ اما به‌ مرور زمان کم‌رنگ می‌شوند و احتمال این‌که کامل از بین بروند بسیار کم است. البته برای جلوگیری از بروز ترک‌های پوستی، می‌توانید از لوسیون‌ها و کرم‌ها استفاده کنید. یادتان باشد که در ازای این ترک‌ها، حالا موجودی دوست‌داشتنی در کنار شماست که دنیای شما را لذت‌بخش‌تر از قبل کرده است.

روش‌های مواجهه با احساس شرمساری از بدن؛ پس از بارداری

احساس شرمساری (افسردگی بعد از زایمان)از بدن چه درونی باشد چه بیرونی، عزت نفس مادر و سلامت روانی و عاطفی او را هدف قرار می‌دهد. لازم است یادآوری کنیم که کودک دلبندتان در همین بدن، زندگی کرده و طبیعتا این برای شما کار آسانی نبوده است. برای این‌که بدانید در این شرایط بهتر است چه کار کنیم، راهکارهای زیر را دنبال کنید:

جور دیگری نگاه کنید

وقتی جلوی آینه می‌ایستید و ترک‌های پوستی را روی شکم و ران‌ها می‌بینید به‌جای اینکه فکر کنید چگونه باید هرچه زودتر از دست‌شان راحت شوید می‌توانید به خود بگویید خوشحالم که بدنم توانست کشش و تغییر لازم را پیدا کند تا بتواند کودک دلبندم را در خود جای دهد.

لباس‌های قبل از بارداری را نپوشید

بالارفتن سایز لباس ممکن است حس ناخوشایندی به شما بدهد وقتی لباسی می‌پوشید که متناسب با سایز بدنتان نیست؛ توجه شما به قسمت‌هایی از بدن‌تان جلب می‌شود که حس خوبی به آن ندارید. بهتر است لباس‌هایی متناسب با سایز فعلی بدن‌تان بپوشید. در این حالت، می‌توانید از لباس‌های دوران بارداری استفاده کنید و از این راه به بدن جدیدتان احترام بگذارید.

بدن‌تان را هر روز بررسی نکنید

اگر شما هم وقتی از جلوی آینه یا شیشه پنجره رد می‌شوید، ناخودآگاه می‌ایستید و به تصویرتان نگاه می‌کنید، مدام خودتان را با تصویر قبلی مقایسه می‌کنید و حسرت می‌خورید؛ بهتر است این عادت را کنار بگذارید.

تصویر زن جلوی آیینه

— تصویر زن جلوی آینه —

شما فقط اعضای بدن‌تان نیستید. وقتی جلوی آینه می‌ایستید سعی کنید خودتان را به‌عنوان یک فرد کامل ببینید.

به این فکر کنید که وقتی دوستان و خانواده خود را می‌بینید آیا فقط به اعضای بدن آن‌ها توجه می‌کنید یا آن‌ها را به‌عنوان یک فرد، دوست‌داشتنی می‌بینید؟

تمرین کنید برای مدتی از ترازو استفاده نکنید و آن را دور از چشم نگه دارید. روی دور مقایسه‌ خودتان با دیگری نیفتید و تمرکزتان را روی قسمت‌هایی از بدن‌تان بگذارید که دوست‌شان دارید. در آخر، اگر همچنان درباره‌ تغییرات فیزیکی بدن‌تان احساس شرم دارید یا فکر می‌کنید این موضوع روی سلامت روان شما تأثیر گذاشته، توصیه می‌کنیم از یک متخصص کمک بگیرید.

کلام آخر

بهتر است سعی کنید عشق به خود را اولویت زندگی‌تان قرار دهید. هرگز فراموش نکنید که بدن شما یک معجزه رقم زده و لایق تحسین، قدردانی و پذیرش شماست. شما فقط وقتی می‌توانید به نوزادی که پا به این جهان گذاشته عشق بدهید که اول ‌از همه احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. شناخت تغییرات رایجی که مادرها پس از زایمان تجربه می‌کنند به شما کمک می‌کند از این مرحله زندگی‌تان هم به سلامت عبور کنید.

منابع: herzindagi، healingthroughaction

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

چطور با ترس از بچه دار شدن مقابله کنیم؟

بچه‌دار شدن یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی است. درحالی‌که شما لبخندی به پهنای صورت می‌زنید مدام ا

علائم اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) در کودکان + تشخیص و درمان

مدام در حال جنب‌و‌جوش است. اصلا یک‌جا بند نمی‌شود. از دیوار راست بالا می‌رود و وقتی هم که با او صح

راهنمای جامع مراقبت‌های بعد از زایمان طبیعی و سزارین

بعد از زایمان وارد دنیایی جدید می‌شوید، زندگی‌تان عوض می‌شود و رنگ‌وبوی دیگری می‌گیرد. احتمالا

فایل صوتی فایل صوتی تغییرات فیزیکی بدن مادر بعد بارداری