سرگرم کردن کودکان در تابستان

ایده‌های جالب برای سرگرم کردن کودکان در تابستان

1403/05/28

17 دقیقه

به احتمال زیاد شما هم از وقتی تابستان شده، کودک‌تان دائم می‌گوید که حوصله‌ام سر رفته و شما نمی‌دانید که برای سرگرم کردن کودکان در تابستان چه کارهای دیگری انجام دهید و به سراغ چه تفریحاتی بروید!؟

با فاصله گرفتن از مدرسه و تکالیف، کودکان بیشتر وقت‌شان برای تفریح و بازی‌های تابستانه آزاد می‌شود و شما به‌عنوان یک مادر و پدر آگاه لازم است با ایده‌های جالب برای سرگرم کردن کودکان در تابستان آشنا باشید تا بتوانید این روزهای طولانی را به خاطره‌ای دل‌انگیز برای کودکان تبدیل کنید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تفریحات تابستانی کودک بیرون از خانه

فصل تابستان این فرصت را برای کودکان فراهم می‌کند که به کشف بیشتر دنیای بیرون از خانه بپردازند و تجربه‌های جدید کسب کنند.

تعامل با محیط بیرون از خانه، علاوه بر کمک به رشد شناختی و جسمی کودک، سرزندگی را به او هدیه می‌دهد. بازی‌های تابستانه که کودک می‌تواند بیرون از خانه به آن مشغول شود، بی‌شمار هستند و ما به چند مورد محبوب اشاره خواهیم کرد.

آب‌بازی با کودک در تابستان

در جواب تابستان چکار کنیم، اولین تفریحی که به ذهن می‌رسد، آب‌بازی است که از محبوب‌ترین تفریحات تابستانی برای کودک به‌حساب می‌آید. می‌توانید از استخر‌های روباز یا استخرهای بادی خانگی برای خنک‌شدن و سرگرم‌شدن کودک کمک بگیرید.

اگر کودک شما کوچک است و می‌خواهید با او به استخر بروید، می‌توانید از پوشک مخصوص شنا یا پوشک استخری مای‌بیبی برای کودک در استخر استفاده کنید و با خیالی آسوده از آب بازی لذت ببرید.

شنا و قایق‌سواری هم می‌تواند ایده مناسبی باشد و کودک را حسابی سرحال کند. استفاده از تفنگ‌های آب‌پاش یا بادکنک‌های مخصوص آب‌بازی هیجان روزهای گرم تابستان را دوچندان می‌کند. اگر تفنگ آب‌پاش ندارید می‌توانید با استفاده از بعضی وسایل ساده یک آب‌پاش برای کودک درست کنید.

آب‌بازی برای سرگرم کردن کودکان در تابستان

—آب‌بازی برای سرگرم کردن کودکان در تابستان—

گاهی ممکن است کودک از آب بترسد و نتواند از بازی‌های آبی لذت ببرد، این ترس می‌تواند ریشه در تجربیات منفی قبلی، تصورات غلط یا عدم آشنایی با محیط آبی داشته باشد.

برای از بین بردن ترس کودک از آب، اول از هر چیز لازم است صبر و حوصله به خرج دهید و از هرگونه اجبار خودداری کنید، سپس به‌تدریج تجربیات مثبت با آب را برای کودکان ایجاد کنید.

از بازی‌های ساده با آب در خانه ‌مانند آب‌بازی با لیوان یا بطری شروع کنید. آهسته‌آهسته تماس با آب را بیشتر کنید و در کنار کودکان در آب باشید و به آنها کمک کنید تا در آب احساس امنیت و اعتمادبه‌نفس داشته باشند. با دنبال‌کردن این راهکارهای ساده خواهید دید که ترس کودک شما از آب به‌آرامی ناپدید می‌شود.

مقاله مرتبط:

فواید شگفت‌انگیز آب بازی کودکان؛ یک سرگرمی پرفایده

احتمالا یکی از گزینه‌های شما برای سرگرمی کودک دلبندتان در روزهای گرم تابستان، آب بازی است. اما آیا ... مطالعه

گشت‌وگذار در شهر با کودک

فصل تابستان فرصت خوبی برای بازدید از مکان‌های جذاب است، بنابراین یک ایده مناسب برای سرگرمی کودکان در تابستان به شمار می‌‌رود.

موزه‌های زیادی در شهر تهران و دیگر شهرها متناسب با علایق کودکان طراحی شده‌اند و می‌توانند برای آن‌ها جالب باشند، برای مثال موزه علوم که با بخش‌های علمی مختلف کودکان را سرگرم می‌کند و موزه عروسک‌های ملل که انواع مختلفی از عروسک‌ها را به نمایش می‌گذارد. پارک‌هایی مانند پارک ژوراسیک و هیومن پارک هم علاوه بر آشناکردن کودکان با دایناسورها و اعضای بدن، خاطره‌ای دلنشین برای‌شان می‌سازد.

وقت‌گذراندن در طبیعت با کودک در تابستان

اگر قصد دارید با تفریحات تابستانی بیرون از خانه کودک‌تان را سرگرم کنید، طبیعت را از یاد نبرید. کودکان در طول سال معمولا در فضای شهری هستند و به مدرسه می‌روند، اما در تابستان می‌توان آن‌ها را بیشتر با طبیعت و زیبایی‌هایش آشنا کرد. جنگل، دریا، کوه، آبشار و دشت می‌تواند به کودک درباره پوشش گیاهی و جانوری اطلاعات مهمی بدهد و روزهای او را از حالت یکنواختی خارج کند.

علاوه بر این، می‌توانید چند بذر یا گل تهیه کنید و در گلدان یا باغچه خانه بکارید‌. کودک را تشویق کنید برای گل نامی انتخاب کند و به گلش رسیدگی کند و رشد آن را اندازه بگیرد. به‌این‌ترتیب علاوه بر انجام فعالیتی پویا، کودک مسئولیت‌پذیری و مراقبت از گل‌وگیاه را می‌آموزد.

تعامل با طبیعت برای سرگرمی کودک در تابستان

—تعامل با طبیعت برای سرگرمی کودک در تابستان—

بازی‌های ورزشی تابستانه با کودک

تابستان زمان مناسبی برای تشویق کودکان به ورزش‌کردن است، بازی‌های ورزشی برای جسم و روان کودک فایده‌های شگفت‌انگیزی دارد و اثرات منفی زندگی آپارتمانی را خنثی می‌کند.

تنها چیزی که برای انجام بازی‌های ورزشی نیاز دارید، یک پارک یا فضای سبز در نزدیکی خانه و توپ و وسایل بازی است. با توجه‌ به علاقه کودک سعی کنید بازی‌هایی چون فوتبال، بسکتبال، والیبال، پینگ پونگ و… را به‌ صورت ساده به کودک آموزش دهید و با یکدیگر بازی کنید.

درصورتی‌که کودک شما به دوچرخه‌سواری یا اسکیت سواری علاقه دارد، می‌توانید او را در انجام این ورزش‌های مهیج همراهی کنید. طناب‌بازی، لی‌لی، هفت‌سنگ، وسطی و… از جمله بازی‌های سنتی هستند که می‌توانند برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده باشند، بنابراین از انجام این بازی‌ها هم غافل نشوید.

تفریحات تابستانی کودک در خانه

گرمای روزهای تابستان می‌تواند برای بعضی کودکان خطرناک یا آزاردهنده باشد، بنابراین می‌توان به‌خاطر گرمای هوا یا شرایط ویژه دیگر در خانه به انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده مشغول شد‌.

برای اینکه روزهای پرنشاطی را در خانه برای کودکانمان خلق کنیم، تنها به جادوی خلاقیت نیاز داریم. در ادامه به بعضی از تفریحات تابستانی در خانه اشاره می‌کنیم که می‌توانند برای ساعت‌ها کودک را سرگرم کنند.

نقاشی و طراحی کودک

نقاشی‌کردن می‌تواند به کودک کمک کند احساسش را بروز دهد و سرگرم شود. این سرگرمی نیاز به تجهیزات زیادی ندارد و شما می‌توانید با استفاده از مدادرنگی، گواش، آبرنگ، پاستل و کاغذ فرصت نقاشی‌کردن را در اختیار کودک بگذارید.

نقاشی با کودک در تابستان

—نقاشی با کودک در تابستان—

مجسمه‌سازی با کودک

مجسمه‌سازی یکی از تفریحاتی است که کودکان در خانه  از انجام آن لذت می‌برند. با استفاده از گِل رس، خمیربازی، خمیرکاغذ یا شن و ماسه کودکان می‌تواند مجسمه‌های کوچک و بزرگ دلخواه‌شان را درست کنند و آن‌ها را به‌عنوان یادگاری نگه دارند.

دوبله انیمیشن‌ها همراه با کودک

این سرگرمی هم برای کودکان بسیار جالب است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. تنها کافی است انیمیشن موردعلاقه کودک عزیزتان را در تلویزیون پخش کنید، اما صدای آن را قطع کنید. حالا از کودک بخواهید یک یا چند شخصیت را انتخاب کند و به‌جای آن‌ها صحبت کند. به‌این‌ترتیب کودک دلبندتان به یک دوبلور کوچک تبدیل می‌شود.

درست‌کردن کاردستی با کودک در تابستان

کاردستی درست‌کردن می‌تواند هوش و خلاقیت کودک را رشد دهد. کاغذ، مقوا، پارچه، چوب یا حتی وسایل دورریختنی مانند بطری‌های پلاستیکی می‌توانند مواد اولیه خوبی برای یک کاردستی خلاقانه باشند.

اگر کاردستی خوبی بلد هستید آن را به کودک آموزش دهید، در غیر این صورت ویدئوهای زیادی در اینترنت وجود دارند که برای سنین مختلف، کاردستی‌های جالب آموزش می‌دهند و می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. درست‌کردن کاردستی‌هایی مانند قایق کاغذی، بادبادک و عروسک‌های پارچه‌ای ایده‌های خوبی برای بازی و سرگرمی هستند.

کاردستی با کودک، تفریح تابستانه

—کاردستی با کودک، تفریح تابستانه—

کارائوکه

اگر کودک شما به موسیقی علاقه دارد، کارائوکه (Karaoke) پیشنهادی شگفت‌آور برای او خواهد بود. در کارائوکه، صدای خواننده از آهنگ حذف می‌شود و شما متن آهنگ را می‌خوانید.

برای کودکان کوچک‌تر می‌توانید از شعرهای کودکانه برای کارائوکه استفاده کنید و از کودک بخواهید متن موسیقی کودکانه موردعلاقه‌اش را بخواند. این کار حافظه و اعتمادبه‌نفس کودک را تقویت می‌کند.

انجام بازی‌های فکری با کودک در تابستان

بازی‌های فکری می‌توانند به تقویت مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی و برنامه‌ریزی در کودکان کمک کنند. بازی‌هایی مانند شطرنج، منچ، دوز، مار و پله و اسم و فامیل از جمله بازی‌های رومیزی محبوب هستند که می‌توانند به تقویت مهارت‌های مهم در کودکان کمک کنند.

علاوه بر این بازی‌ها، می‌توانید از بازی‌های کارتی هم برای سرگرم‌کردن کودکان در خانه استفاده کنید‌. اگر بازی کارتی در دسترس ندارید، به‌راحتی با استفاده از مقوا، مدادشمعی و مدادرنگی چند کارت درست کنید و از کودک برای تزیین کارت‌ها کمک بگیرید و بازی کنید.

چیدن پازل هم می‌تواند به تقویت تمرکز، صبر و حوصله و مهارت‌های تفکیک فضایی در کودکان کمک کند. باتوجه‌به سن کودک یک پازل مناسب انتخاب کنید و به او در چیدن و حل‌کردن پازل کمک کنید.

بازی فکری کودکان در تابستان

—بازی فکری کودکان در تابستان—

اجراکردن پانتومیم همراه کودک

پانتومیم یکی از بازی‌های سرگرم‌‌‌کننده‌ای است که برای تمام سنین جذابیت دارد. می‌توانید این بازی را به‌صورت خانوادگی و تیمی انجام دهید. پانتومیم قوه تخیل کودک را تقویت می‌کند، همچنین سرعت حدس‌زدن و توانایی فکرکردن به گزینه‌های مختلف را بهبود می‌بخشد.

برای پانتومیم بازی‌کردن می‌توانید از برنامه‌های مخصوص این بازی استفاده کنید که در دسته‌بندی‌های مختلف، کلمات مختلفی را پیشنهاد می‌دهد و بازی را هیجان‌انگیز می‌کند.

اجرای تئاتر عروسکی و نمایش با کودک در تابستان

یکی از بهترین بازی‌ها برای خلاقیت و رشد قوه تخیل، تئاتر عروسکی و اجرای نمایش است. به کودک بگویید یک داستان برای شما تعریف کند، سپس با کمک هم عروسک‌های مربوط به قصه را با پارچه یا کاغذ درست کنید و با آن‌ها تئاتر عروسکی اجرا کنید. کودک علاوه بر داستان‌سرایی، می‌آموزد به‌جای عروسک‌های مختلف حرف بزند و آن‌ها را حرکت بدهد.

گاهی به‌جای استفاده از عروسک می‌توانید از خود کودک بخواهید به نقش‌آفرینی بپردازد. با استفاده از لباس‌های مختلف، کودک را برای تقلید از شخصیت‌های مختلف داستان آماده کنید. اگر برای شکوفا کردن خلاقیت بچه‌ها، به دنبال ایده هستید، مقاله ۲۰ تکنیک افزایش خلاقیت کودکان و راه‌های تقویت آن را از وبسایت مای‌بیبی بخوانید تا کودک خلاقی داشته باشید.

نمایش عروسکی کودکان

—نمایش عروسکی کودکان—

انجام آزمایش‌های علمی ساده با کودک

آزمایش‌های علمی همواره با شگفتی و جذابیت همراه هستند و می‌توانند نکات مهمی را به کودک آموزش دهند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید آزمایش‌های ساده و بی‌خطر را پیدا کنید و در خانه با کمک کودک کنجکاوتان انجام دهید.

بعضی از آزمایش‌های علمی ساده مانند ساخت آتشفشان، ساخت رنگ‌های طبیعی، درست‌کردن گرداب در بطری، شناور کردن اجسام مختلف روی آب و آزمایش بادکنک پرازآب و مداد برای کودکان هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده هستند.

آشپزی‌کردن به همراه کودک در تابستان

آشپزی‌کردن با کودکان نه‌تنها بسیار لذت‌بخش است، به آن‌ها یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی را نیز آموزش می‌دهد. اگر کودک شما کوچک است، تهیه اسنک‌های آسان مانند اسموتی، بستنی یخی تابستانی و… را امتحان کنید. اگر کودک شما بزرگ است می‌توانید از او بخواهید یک منو غذا طراحی کند و یک غذا یا میان‌وعده ساده را با کمک  شما آماده کند.

تابستان فرصت خوبی است که غذاهای جدید را امتحان کنید. علاوه بر این می‌توانید آماده‌کردن غذای موردعلاقه کودک را به او آموزش دهید و اجازه بدهید طبق سلیقه‌اش، غذا را تزیین کند.

آشپزی کردن با کودک

—آشپزی کردن با کودک—

نکات مهم هنگام بازی کودکان در تابستان

بازی و تفریح برای کودکان پر از لحظات خوش است، مادر و پدرهای دلسوز می‌توانند با رعایت چند نکته ساده این لحظات خوب را ماندگارتر کنند و رخ‌دادن اتفاق‌های ناخوشایند احتمالی جلوگیری کنند. این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • رعایت ایمنی
    همیشه مراقب کودکان باشید، به‌خصوص زمانی که در فضای باز، در استخر و با وسایل بازی؛ مانند توپ یا راکت بازی می‌کنند.
  • نوشیدن آب کافی
    دمای هوا در روزهای تابستان بالا است و همین امر باعث عرق‌کردن بیشتر کودکان و ازدست‌رفتن آب بیشتر می‌شود، بنابراین لازم است در طول روز به کودکان مایعات فراوان بدهید تا از کم‌آبی بدن آن‌ها جلوگیری شود.
  • محافظت در برابر آفتاب
    اگر کودکان در فضای باز مشغول تفریح هستند، حتماً از کرم ضدآفتاب، کلاه، عینک و لباس مناسب و خنک برای محافظت از کودکان در برابر آفتاب استفاده کنید.
  • درنظرگرفتن تنوع سرگرمی‌ها
    سعی کنید فعالیت‌های مختلفی را برای کودکان در نظر بگیرید تا از یکنواختی و خستگی آنها جلوگیری شود. انجام سرگرمی‌های متنوع به رشد همه‌جانبه کودک کمک می‌کند.
  • مشارکت در بازی‌ها
    کودکان را در انتخاب فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای بازی‌ها مشارکت دهید و بگذارید در انجام کارها به شما کمک کنند. علاوه بر این اگر بازی یا سرگرمی خاصی برای آن‌ها در نظر می‌گیرید، آن‌ها را همراهی کنید. حضور مادر و پدر می‌تواند هر بازی یا فعالیتی را برای کودک لذت‌بخش‌تر کند.

کلام آخر

تابستان فرصت بسیار خوبی برای بازی و لذت‌بردن از لحظات خوش در کنار یکدیگر است. کودکان وقت آزاد بیشتری دارند و ما به‌عنوان مادر و پدر وظیفه داریم این روزها را با فعالیت‌های مفید، سرگرم‌کننده و خلاقانه برای کودکان جذاب‌تر کنیم.

در این مقاله از مای بیبی سعی کردیم به بررسی ایده‌های جالب برای سرگرمی کودکان در تابستان بپردازیم. به یاد داشته باشید که با کمی خلاقیت و برنامه‌ریزی، می‌توانید تابستانی سرگرم‌کننده و خاطره‌انگیز برای کودکان رقم بزنید.

سوالات متداول ایده‌های جالب برای سرگرمی کودکان در تابستان

۱- برای حوصله سر رفتن بچه‌ها در تابستان چه کار کنیم؟

بازی‌های زیادی مانند پانتومیم، بازی‌های فکری، آب‌بازی و موارد دیگر که در این مقاله گفتیم وجود دارند که می‌توانید با کودکان خود انجام دهید تا کمتر حوصله کودک سر برود.

۲- بهترین روش برای تشویق کودکان به کتاب خواندن در تعطیلات تابستان چیست؟

می‌توانید متناسب با علاقه کودکان، کتاب‌هایی انتخاب کنید و برای هر کتابی که کودک به طور کامل می‌خواند، یک ماجراجویی یا جایزه هیجان‌انگیز در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

راهنمای کامل از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مادرها و پدرهایی است که کودکان‌شان آمادگی رفتن به دس

۱۳ راهکار برای مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان

احتمالا مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان با شروع این فصل و گرمای زیاد هوا، به یکی از اصلی‌ترین دغد

۱۰ بیماری شایع کودکان در تابستان و راه‌های پیشگیری از آن

تابستان فصل تفریح و فعالیت‌های سرگرم‌کننده است. اما می‌تواند فصلی همراه با چندین بیماری شایع برا