شست و شوی لباس نوزاد و کودک

راهنمای کامل شست و شوی لباس نوزاد و کودک

1403/07/30

16 دقیقه

شاید تا به حال به اهمیت شست و شوی لباس نوزاد و کودک توجه نکرده باشید، در حالی که این کار دقیقا به اندازه انتخاب جنس لباس آن‌ها مهم است. هر کدام از این لباس‌های کوچک، داستانی از عشق و مراقبت را در خود دارند.

شما چطور از لباس‌های نازک و لطیف‌ کودکان مراقبت می‌کنید؟ با چه شوینده‌ای لکه‌های مختلف را از روی لباس پاک می‌کنید؟ اینجا فقط یک قدم تا شست‌وشوی هوشمندانه و از بین بردن لکه‌ها فاصله دارید!

اهمیت شست و شوی لباس نوزاد و کودک

قبل از اینکه درباره چرایی مهم بودن نحوه شست‌وشوی لباس‌های کودکان دلبند صحبت کنیم، بیایید یک داستان کوتاه واقعی با هم بخوانیم.

«مادری نگران با کلی اضطراب به مطب پزشک رفت. مهسا، کودک تازه متولد شده‌اش دچار حساسیت پوستی شدیدی شده بود و هیچ‌کس دلیلش را نمی‌دانست. دکتر با دقت همه چیز را بررسی کرد؛ از پوشک و مراحل تعویض آن گرفته تا غذاهای کمکی و حتی محیط زندگی. اما در نهایت، راز این حساسیت پوستی را در یک عامل ساده اما حیاتی پیدا کرد: مایع لباس‌شویی!»

 

بعد از صحبت با دکتر، مادر متوجه شد که لباس‌ها نیز به اندازه پوشک، مستقیم با پوست کودک در تماس هستند و به همین دلیل انتخاب شوینده‌ای که هیچ‌گونه حساسیتی برای نوزاد ایجاد نکند و متفاوت از مایع لباسشویی بزرگسالان باشد اهمیت ویژه‌ای دارد.

کودکان در بدو تولد، سیستم ایمنی ضعیفی دارند. سلول‌های تشکیل‌دهنده‌ پوست نوزاد نسبت به پوست بزرگسالان بسیار کوچک‌تر و فیبرهای کلاژن و لایه بیرونی پوست‌شان نیز ۲۰ درصد از پوست بزرگسالان نازک‌تر است.

نازک بودن لایه بیرونی پوست (اپیدرم) باعث آسیب‌پذیری بیشتر آن می‌شود. از این رو مواد شیمیایی و عطرهای تند موجود در شوینده‌ها می‌توانند پوست حساس کودک را تحریک کرده و سلامتی‌اش را به خطر بیندازند.

علاوه بر این، لباس‌های نوزاد به راحتی آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کنند و باکتری‌ها می‌توانند بر اثر لکه‌های پروتئینی مانند شیر مادر، در آن‌ها باقی بمانند. بنابراین، شست‌وشوی مناسب با مایع لباسشویی مخصوص نوزاد و کودک نه تنها برای سلامتی نوزاد، بلکه برای جلوگیری از بروز انواع حساسیت‌های پوستی نوزادان و کودکان ضروری است.

مقاله مرتبط:

رایج‌ترین حساسیت‌های پوستی نوزادان و روش‌های درمان آن‌ها

پوست نوزاد در ماه‌های ابتدایی به لطافت و تازگی برگ گل‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود تا به انواع ح ... مطالعه

روش‌های شستشوی لباس‌های نوزادان و کودکان

برای شستن لباس‌های نوزاد و کودک، خیلی از مادرها همچنان از روش‌های سنتی مانند جوش شیرین، آبلیمو، سرکه یا آمونیاک استفاده می‌کنند.

گرچه ممکن است این روش‌ها در از بین بردن لکه‌ها موثر باشند، ولی استفاده مستمر از این مواد می‌تواند به بافت لطیف پارچه‌ها آسیب برساند و حتی باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی کودکان شود.
به دلیل حساسیت زیاد و نازک و لطیف بودن پوست نوزادان، بهتر است به جای مواد شیمیایی قوی، از مایع لباسشویی‌های مخصوص نوزاد و کودک استفاده کنیم که به طور ویژه برای محافظت از پوست کودکان طراحی شده و در عین اینکه باعث حفظ کیفیت لباس‌ها می‌شوند، از بروز مشکلات پوستی نیز جلوگیری می‌کنند.

مایع لباسشویی نوزاد و کودک

نکات لازم برای شست‌وشوی لباس‌های کودک و نوزاد

  • لباس‌های جدید نوزاد و کودک را قبل از پوشاندن به او، یک‌بار بشویید. شستن لباس‌ها، پتو و قنداق، خطر تحریک پوست ناشی از رنگ‌ها و مواد شیمیایی باقی مانده روی آن‌ها را از بین می‌برد.
  • بهتر است برای شست‌وشوی لباس نوزادان و کودکان از پودرها استفاده نکنید؛ چون می‌توانند پوسته‌هایی را روی پارچه باقی بگذارند و پوست نوزاد یا کودک دلبند شما را تحریک کنند. یادتان باشد استفاده از مایع لباس‌شویی نوزاد و کودک علاوه‌بر حفظ سلامت پوست، به دوام لباس‌ها‌ و محافظت از بافت آن‌ها هم کمک می‌کند.
  • سعی کنید لباس‌های نوزاد و کودک را بلافاصله بعد از کثیف شدن بشویید. چون هر چقدر زودتر برای تمیز کردن لکه اقدام کنید، به احتمال زیاد لکه هم زودتر پاک خواهد شد. برای این کار، به محض کثیف شدن لباس، مقداری مایع روی آن قسمت بریزید و در آب قرار دهید. سپس آن قسمت را کمی به هم بسابید و سپس در ماشین لباسشویی بیندازید.
  • بهتر است لباس‌های نوزاد و کودک‌تان را جدا از سایر اعضای خانواده و همچنین جدا از یکدیگر بشویید و برای شست‌وشو از مایع لباسشویی مخصوص نوزاد و کودک استفاده کنید.
  • قبل از اینکه لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید، دستور شستن را از روی بسته‌بندی بخوانید و مطابق با آن پیش بروید.

انتخاب بهترین شوینده لباس نوزاد و کودک

حساسیت‌های پوستی نوزادان و کودکان متفاوت است و نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد. از طرفی، نوع لکه‌هایی که این دو گروه سنی با آن روبرو می‌شوند نیز با یکدیگر فرق می‌کند.

نوزادان ممکن است با لکه‌های ناشی از شیر و غذای نوزاد مواجه شوند، در حالی که کودکان بزرگ‌تر به لکه‌های چالش‌برانگیزتری مانند آب‌میوه و شکلات روبرو هستند.

به همین دلیل، توجه به این تمایز در انتخاب مایع لباسشویی بسیار اهمیت دارد. مای‌بیبی به‌عنوان اولین برند ایرانی، این تفاوت را درک و محصولاتی ویژه برای هر گروه سنی ارائه کرده است:

  • مایع لباسشویی مخصوص نوزادان تا ۱ سال
  • مایع لباسشویی مخصوص کودکان بالای ۱ سال

مایع لباسشویی مخصوص نوزادان تا یک سال، ۹۹ درصد لکه‌های شیر، غذای نوزاد و قطره آهن را به‌راحتی از بین می‌برد و مایع لباسشویی مخصوص کودکان بالای یک سال، با قدرت لکه‌بری بالای خود، ۹۹ درصد لکه‌های سخت غذای کودک، آب‌میوه، مولتی‌ویتامین و شکلات را به‌راحتی پاک می‌کند.

این توجه به نیازهای خاص و تخصصی شما، به شما این امکان را می‌دهد که با خیالی آسوده از لباس‌های کودکان دلبندتان مراقبت کنید.

مایع لباسشویی مای‌بیبی

پیشنهاد می‌کنیم برای نوزادان زیر یک سال از مایع لباسشویی مخصوص نوزاد و برای کودکان بالای یک سال از مایع لباسشویی مخصوص کودک استفاده کنید.
مشاهده محصول پیشنهاد می‌کنیم برای نوزادان زیر یک سال از مایع لباسشویی مخصوص نوزاد و برای کودکان بالای یک سال از مایع لباسشویی مخصوص کودک استفاده کنید.

۶ ویژگی که هنگام خرید مایع لباسشویی نوزاد و کودک باید به آن دقت کنیم

هنگام انتخاب مایع لباسشویی برای نوزاد و کودک ۶ فاکتور اصلی وجود دارند که باید در نظر داشته باشیم:

۱- مایع لباسشویی نوزاد و کودک باید مورد تایید متخصصین پوست و پزشکان اطفال باشد.

بنا بر مطالعات، ۱۷ درصد از حساسیت‌های پوستی به دلیل استفاده از شوینده نامناسب است. البته که این آمار در نوزادان و کودکانی که پوست‌های حساس‌تری دارند؛ به بیشتر از ۵۰ درصد می‌رسد.

این تایید تضمین می‌کند که مایع لباسشویی نوزاد و کودک برای پوست نوزادان و کودکان ایمن و مناسب است.

در آزمایشگاهی معتبر در تهران، آزمایش‌هایی برای بررسی مواد اولیه سازنده مایع لباس‌شویی مای‌بیبی از نظر مطالعات سم‌شناسی، تست بالینی برای بی‌خطر بودن مواد اولیه با شست‌وشوی سه‌باره پارچه‌های صددرصد کتان با غلظت مشخص شده و چند آزمایش دیگر انجام شدند.

در نتیجه، آزمایش‌ها نشان داد هر دو مایع لباس‌شویی نوزاد و کودک مای‌بیبی ایمن‌ و بدون آلرژی هستند و هیچ‌گونه تحریک پوستی ایجاد نمی‌کنند.

۲- مایع لباسشویی نوزاد و کودک باید هایپوآلرژنیک باشد.

مایع لباسشویی که برای نوزاد انتخاب می‌کنید باید هایپوآلرژنیک باشد؛ یعنی ترکیباتی داشته باشد که کمترین میزان احتمال بروز حساسیت‌های پوستی، خارش، اگزما و مشکلات پوستی را برای کودکان به همراه آورد.

مایع لباسشویی نوزاد و کودک مای‌بیبی دارای ویژگی هایپوآلرژنیک است و خیال شما را از هر نوع حساسیتی برای کودکان آسوده می‌کند.

۳- مایع لباسشویی کودک نباید هیچ مواد مضری داشته باشد.

مایع لباس‌شویی نوزاد لازم است بدون ترکیبات مضر باشند تا حساسیتی برای نوزاد نداشته باشند.

مایع لباسشویی مای‌بیبی بدون مواد مضر رنگ، کلر و فسفات است.

۴- رایحه مایع لباسشویی نوزاد و کودک باید ایمن باشد.

مایع لباسشویی انتخابی برای نوزاد باید رایحه‌ای ایمن داشته باشد و هیچ‌گونه حساسیتی برای نوزاد ایجاد نکند.

برای مایع لباسشویی مای‌بیبی، یک رایحه ایمن با بوی ملایم انتخاب شده که به خواب راحت‌تر نوزادان و کودکان کمک می‌کند و بدون محرک برای بروز حساسیت‌های پوستی نوزادان و کودکان است.

۵- مایع لباسشویی نوزاد و کودک نباید رنگ پارچه‌ها را باهم ترکیب کند.

کودکان لباس‌های رنگی مختلفی دارند و به احتمال زیاد یکی از چالش‌های شما برای شستن آن‌ها، ترکیب شدن رنگ‌های لباس‌ها باشد.

مایع لباسشویی مای‌بیبی با ویژگی جلوگیری از ترکیب رنگ پارچه‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی، آن‌ها را باهم بشویید و نیاز نباشد که از هم جدا کنید.

۶- مایع لباسشویی کودک نباید به بافت پارچه آسیب برساند.

هنگام انتخاب مایع لباسشویی برای کودک بهتر است حواس‌تان به ویژگی حفظ و ترمیم بافت پارچه باشد.

با توجه به اینکه کودکان بالای یک سال نسبت به نوزادان زیر یک سال، از یک لباس برای مدت طولانی‌تری استفاده می‌کنند، این ویژگی به ماندگاری بیشتر لباس کمک می‌کند.

مایع لباسشویی کودک مای‌بیبی با داشتن این ویژگی، انتخابی ایدئال برای مراقبت از لباس‌های کوچک دلبندتان است.

مایع لباسشویی نوزاد و کودک مای‌بیبی

نکاتی درباره شستن لباس نوزاد و کودک با ماشین لباسشویی

برای شستن لباس‌های نوزاد و کودک با ماشین لباسشویی چند نکته مهم وجود دارد که لازم است در نظر داشته باشید.

  1. انتخاب شوینده مناسب
     برای لباس‌های نوزاد، حتما از مایع لباسشویی مخصوص نوزاد مای‌بیبی و برای کودکان از مایع لباسشویی مخصوص کودک مای‌بیبی استفاده کنید.
  2. مقدار پیشنهادی مایع لباسشویی
    هنگام استفاده از مایع لباسشویی، حتما به همان مقداری که روی بسته‌بندی نوشته شده دقت کنید. برای مثال روی مایع لباسشویی کودک مای‌بیبی می‌بینید که نوشته شده برای لباس‌های چرک ۱ پیمانه و برای لباس‌های خیلی چرک از ۱ + ۱/۲ پیمانه در محفظه ماشین بریزید.
  3. تنظیم دمای ماشین لباسشویی
    برای شست‌وشوی لباس نوزاد و کودک، توصیه می‌کنیم دمای آب را روی ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. چرا که این دما هم برای پاک کردن لکه‌ها و باکتری‌ها مؤثر است و هم به حفظ بافت و نرمی لباس‌ها کمک می‌کند.
    البته در صورتی که لباس‌ها خیلی کثیف بودند یا کودک به عفونت‌های پوستی دچار شده بود، می‌توانید از آب گرم‌تری (۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد) استفاده کنید.

    حواس‌تان باشد که استفاده از آب خیلی داغ می‌تواند به الیاف ظریف لباس‌های نوزاد آسیب برساند و همچنین باعث عمیق‌تر شدن لکه روی لباس شود

  4. خشک کردن طبیعی
    هر دو روش خشک کردن لباس‌های کودک یا نوزاد با ماشین لباس‌شویی یا خشک‌کن یا خشک کردن در معرض هوا موثر است. ولی بهتر است برای لباس‌های ظریف و پارچه‌های خاص مانند ابریشمی یا توری، خشک کردن در معرض هوا زیر نور آفتاب را انتخاب کنید که می‌تواند به افزایش عمر لباس کمک کند.

نحوه شستن لباس‌های نوزاد و کودک با دست

لباس‌های نوزادان و کودکان کوچک‌تر و حساس‌تر از لباس‌های بزرگسال هستند، بنابراین مراقبت ویژه هنگام شستن آن‌ها می‌تواند به طولانی‌تر شدن عمر لباس‌ها کمک کند.

به همین دلیل بعضی از مادر و پدرها ممکن است لباس‌های کودک یا نوزادشان را با دست بشویند. با این حال اگر مایع لباس‌شویی مناسب و استانداردی انتخاب کنید، نیازی نیست زمان زیادی را برای شست‌وشو اختصاص دهید.

البته که مایع لباسشویی مای‌بیبی برای شست‌وشو با دست نیز کاربردی است. برای شست‌وشوی لباس با دست، بهتر است متناسب با مقدار لباس و میزان چرک ۱ تا ۲ پیمانه استفاده کنید.

قبل از شستن لباس، آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در محلول آب و مایع لباسشویی خیس کنید و هنگام شست‌وشو حتما از دستکش استفاده کنید.

شستن لباس نوزاد و کودک

دلایل زرد شدن لباس نوزاد و کودک

ممکن است لباس‌های نوزاد و کودک با گذر زمان بر اثر لکه‌های شیر مادر، غذا، ادرار و جذب باکتری‌ها تغییر رنگ دهند و زرد شوند.

برای بازگرداندن رنگ اصلی لباس، یکی از روش‌های رایجی که بیشتر مادرها به سراغش می‌روند، خیساندن لباس در محلولی از جوش شیرین و آب یا استفاده از محلول سفید کننده و آب است.

اما لازم است بدانید که استفاده مکرر از این مواد شیمیایی، بافت لباس‌ها را خراب می‌کند. پس توصیه می‌کنیم از یک راه‌حل ایمن‌تر و راحت‌تر کمک بگیرید.
به جای نگرانی از آسیب‌های احتمالی مواد شیمیایی، می‌توانید از مایع لباسشویی مخصوص نوزاد و کودک مای‌بیبی استفاده کنید که طوری طراحی شده‌اند که نه تنها لباس‌ها را از هر گونه لکه و آلودگی را پاک می‌کنند، بلکه با حفظ نرمی و رنگ لباس، از پوست حساس کودک دلبند شما نیز محافظت می‌کنند.

کلام آخر

پوست حساس نوزادان و کودکان به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارد و مایع لباس‌شویی، از جمله مواردی است که بهتر است با دقت انتخاب شود.

شما با انتخاب مایع لباس‌شویی نوزاد و کودک مای‌بیبی، از هر نظر یک انتخاب هوشمندانه کرده‌اید و می‌توانید به بهترین شکل ممکن از پوست حساس فرزندان‌تان و لباس‌های کوچکش مراقبت کنید.

سوالات متداول 

لباس بچه را با چه بشوییم؟

برای لباس‌های نوزادان تا یک سال می‌توانید از مایع لباسشویی مخصوص نوزاد مای‌بیبی و برای لباس‌های کودکان یک سال به بالا از مایع لباسشویی مخصوص کودک استفاده کنید.

چطور لکه روغن را از روی لباس کودک تمیز کنیم؟

گرچه بیشتر مادران برای برای پاک کردن لکه‌های چربی از لباس کودک، از نشاسته ذرت یا پودر تالک استفاده می‌کنند ولی مایع لباسشویی نوزاد و کودک مای‌بیبی به‌خوبی لکه‌های غذای نوزاد را از بین می‌برد و از بافت پارچه محافظت می‌کند.

برای از بین بردن لکه‌های حاصل از مواد پروتئینی چه کار کنیم؟

برای پاک کردن لکه‌های پروتئینی ناشی از شیر مادر، بزاق یا غذا، می‌توانید به جای استفاده از محصول ضد لک حاوی آنزیم از مایع لباسشویی نوزاد و کودک مای‌بیبی استفاده کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

راهنمای انتخاب سایز مناسب پوشک بچه + جدول سایزبندی

از زمانی که نوزادان به دنیا می‌آیند، چالش‌های زیادی ذهن والدین را مشغول می‌کند که انتخاب سایز منا

راهنمای جامع زردی نوزاد؛ مدت زمان و درمان زردی

زردی نوزاد تا چه حد طبیعی است؟ این سوالی است که بیشتر مادرها و پدرهای تازه‌کار از خود می‌پرسند. آیا

مراقبت از بند ناف نوزاد: آنچه مادر و پدر باید بدانند

بند ناف نوزاد، ریسمانی حیاتی است که در دوران بارداری، مادر و جنین را به هم پیوند می‌دهد و مواد مغذی