بهترین بازی‌ها برای افزایش خلاقیت کودکان

بهترین بازی‌ها برای افزایش خلاقیت کودکان

1403/02/12

9 دقیقه

فایل صوتی فایل صوتی بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت

کودکان زمانی که به دنیا می‌آیند، ظرفیت فوق‌العاده‌ای در خلاقیت و خیال‌پردازی دارند. این ظرفیت به مرور زمان کمتر و کمتر می‌شود و کاری که شما به‌عنوان مادر و پدر کودک می‌توانید انجام دهید، پرورش خلاقیت کودک به روش‌های مختلف است. استفاده از بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت کودکان، یکی از این راهکارهاست. وقتی با کودکان دلبندتان، بازی‌ها و فعالیت‌های خلاقانه‌ای انجام می‌دهید، در واقع با یک تیر، دو نشان می‌زنید؛ هم آن‌ها را سرگرم‌ می‌کنید و هم باعث تقویت رابطه بین خودتان با کودک می‌شوید.

در دنیایی که خیلی از بچه‌ها دوست دارند بیشتر وقت‌شان را جلوی صفحه نمایشگر تلویزیون‌ و موبایل برای دیدن کارتون یا بازی بگذارند، بازی‌های خلاقانه به آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر تحرک داشته باشند و ماجراجویی کنند.

اهمیت پرورش خلاقیت در کودکان

انجام فعالیت‌های خلاقانه مثل نمایش، موسیقی و هنر در رشد کودکان تاثیر خیلی زیادی دارد. انجام این فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کند تا:

  • خلاقیت و قوه تخیل‌شان را تقویت کنند.
  • حواس پنج‌گانه را بهتر کشف کنند.
  • مهارت‌های اجتماعی‌شان را بهبود دهند.
  • درباره جهان و جایگاه‌شان یاد بگیرند.
  • روش‌های جدیدی برای انجام کارها امتحان کنند.
  • دایره لغات و حافظه خود را پرورش دهند.

بازی‌های خلاقانه به کودکان دلبند شما این فرصت را می‌دهند تا جست‌وجو کنند و چیزهای جدید بسازند، ایده‌پردازی کنند، احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند و به روش خود با محیط و اطرافیانشان ارتباط برقرار کنند. اهمیت دیگر پرورش خلاقیت کودکان همراه با بازی، در این است که کوچولوی دلبندتان تشویق می‌شود با فکر کردن به روش‌های جدید و حل مسائل، ذهن خود را منعطف و باز کند.

بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت کودکان

روش‌هایی برای افزایش خلاقیت کودکان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بازی‌های خلاقانه کودکانه

—بازی‌های خلاقانه برای کودک—

  • وسایل هنری مناسب سن‌شان را تهیه کنید.

مداد رنگی، گچ یا رنگ انگشتی، گزینه‌های مناسبی هستند. کودکان هنوز در حال یادگیری نحوه گرفتن اشیای کوچک هستند. شما لازم است وسایلی انتخاب کنید که بتوانند به راحتی آن را در دست بگیرند.

  • یک بوم بزرگ برای او درست کنید.

یک تکه کاغذ بزرگ را روی کل سطح یک میز، زمین یا دیوار بچسبانید. این کار هم باعث می‌شود کوچولوی‌تان فضای بیشتری برای جست‌وجو داشته باشد و هم شما شانس زیادی برای روبروشدن با یک اثر هنری از کودک‌تان روی دیوار خانه داشته باشید.

  • مجسمه‌سازی کنید.

شن و ماسه، وسیله‌ای سرگرم‌کننده و قابل لمس برای کودکان دلبند شماست که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با دستان‌شان هنری جدید خلق کنند. فقط باید مراقب آن‌ها باشید تا شن و ماسه را به سمت دهان خود نبرند و نخورند.

  • کلاژ درست کنید.

روی یک مقوا را با چسب بپوشانید. مجموعه‌ای از وسایل مختلفی مثل پر، گل، برگ و دستمال کاغذی را به کوچولوها بدهید تا روی مقوا بچسبانند و یک کلاژ درست کنند.

  • ساز بزنید.

کودکان از ساخت ملودی و آهنگ‌ لذت می‌برند. سازهای موسیقی مثل طبل، تنبور، ماراکا، هورن، زیلوفون و کیبوردهای ساده را به‌جای اسباب‌بازی‌های موسیقی که فقط به فشار یک دکمه نیاز دارند، انتخاب کنید. البته لیوان، قابلمه و قاشق چوبی هم گزینه‌های خوبی هستند! حتما لازم نیست برای خرید ساز خودتان را به دردسر بیندازید.

  • بسته به روحیه خود با کودک بازی کنید.

به دلبندتان یک ساز (یا همان قاشق و قابلمه) بدهید و او را تشویق کنید با احساس‌های مختلف موسیقی بسازد. مثلا از بچه بخواهید یک بار آهنگی شاد و بار دیگر آهنگی غمگین برای شما بنوازند.

  • بازی‌های خمیری انجام دهید. 

کودکان از ساخت اشکال یا مجسمه‌های آزاد و بدون مفهوم لذت می‌برند. شما به‌عنوان یک بزرگ‌تر، می‌توانید قوه تخیل آن‌ها را هنگام خمیر بازی بیشتر به بازی بگیرید. مثلا تصور کنید با هم در یک پیتزا فروشی یا نانوایی کار می‌کنید و محصولات آن‌ها را با خمیر بسازید.

  • سفری در شهر داشته باشید.

گاهی اوقات با کودکان خود به موزه‌های هنری، نمایش‌های عروسکی و اجراهای موسیقی مناسب سن آن‌ها بروید. این کارها می‌تواند باعث جرقه زدن خلاقیت در ذهن کودکان شود و قدردانی از هنر را هم در آن‌ها پرورش دهد.

  • فعالیت‌هایی با تحرک بدنی انجام دهید.

فعالیت‌هایی مثل راه رفتن و پریدن در پاسخ به ریتم موسیقی یا کلام آن، می‌توانند به کودکان یاد بدهند تا احساسات، بدن و محیط‌شان را بهتر درک و تجربه کنند. پس موسیقی پخش کنید. برای گرم کردن و شروع با کودکانتان همراه شوید. با هم بپرید، غلت بزنید، بچرخید یا روی زمین بخزید و دوباره این کارها را از اول تکرار کنید. کم‌کم خودتان را یک قدم به عقب بکشید و اجازه دهید بچه‌ها فعالیت‌ها را رهبری کنند.

  • مکانی در بیرون خانه را رنگ‌آمیزی کنید.
رنگ‌آمیزی روی دیوار

—رنگ‌آمیزی روی دیوار—

چند قلم‌مو، رنگ و یک سطل کوچک پر از آب به کودکان خود بدهید تا روی یک دیوار یا پیاده‌رو، طرح‌هایی نقاشی کنید. در آخر طرح‌های کودکان‌تان را با آب تمیز کنید.

 

فقط به بازی‌های گفته شده فکر نکنید. شما هم می‌توانید از خلاقیت خود استفاده کنید و بازی‌های جدید بسازید. مثلا یک جعبه شلوغ از چیزهای جدید و بازیافتی مثل برچسب‌ها، ظروف خالی غذا، بشقاب‌های کاغذی، در بطری، کاغذهای باطله، کارتن‌های تخم مرغ، پارچه و روبان‌ها را نگه دارید و با آن‌ها چیزهای مختلف درست کنید. می‌توانید با استفاده از بطری‌های پلاستیکی کوچک، عروسک‌های ساده بسازید. یک جعبه مقوایی بسیار بزرگ پیدا کنید و اجازه دهید کودکان‌تان آن را تزئین کنند. این جعبه می‌تواند یک خانه، قایق، غار یا هر چیزی باشد که آن‌ها دوست دارند.

البته علاوه بر این بازی‌ها راهکارهای دیگری نیز برای افزایش خلاقیت کودکان وجود دارند که می‌توانید را در این مقاله بخوانید:

مقاله مرتبط:
۲۰ تکنیک افزایش خلاقیت کودکان و راه‌های تقویت آن
خیلی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که کودکان ذاتا خلاق متولد می‌شوند و مادرها و پدرها باید برای ... مطالعه

 تشویق کودکان به انجام بازی‌های خلاقانه

همان‌طور که گفتیم، بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت کودکان وجود دارند. در این بازی‌ها، هیچ چیز درست یا غلطی تعریف نمی‌شود. شما باید تشویق‌شان کنید؛ هر طور که آن‌ها این بازی‌ها را دوست دارند انجام‌شان دهند. این کار به کوچولوها کمک می‌کند تا جهان را به روش خودشان کشف کنند.

اشکالی ندارد اگر کودک شما یک نقاشی عالی نکشیده است، موسیقی‌اش را به‌درستی نمی‌نوازد یا نقشش در نمایش را کامل اجرا نمی‌کند؛ مهم کشف علاقه کودک دلبند شماست. بعضی روزها دلش می‌خواهد ۵ دقیقه بازی کند، بعضی روزها از صبح تا شب. پس لازم نیست به آن‌ها فشار بیاورید تا کاری کنند که شما دوست دارید و فکر می‌کنید که درست است.

اگر کودک شما در یک مهارت یا توانایی خاص مشکلی دارد، با ایجاد یک بازی جدید آن مهارت را به او آموزش دهید و تشویقش کنید تا به آن علاقه‌مند شود.

کلام آخر

خلاقیت اشکال مختلفی دارد؛ از هنر گرفته تا موسیقی و داستان‌سرایی. بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت کودکان وجود دارند که به کودک فرصت بیان افکار و ایده‌هایش را می‌دهند. با بودن در کنار کودکان خود هنگام انجام فعالیت‌های خلاقانه و وقت‌گذراندن با آن‌ها هم تشویق‌شان کنید و هم از رشدشان لذت ببرید. شما می‌توانید با ایجاد فعالیت‌هایی متناسب با توانایی‌های کودکان دلبند خود، آن‌ها را در مسیر جذاب خلاقیت همراهی کنید.

 

منابع: whattoexpect، raisingchildren

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

علت بدغذایی کودک و ۱۰ راهکار موثر که احتمالا نمی‌دانید

بدغذایی کودک چالشی است که خیلی از مادرها و پدرها با آن روبرو هستند. شاید فکر کنید همان‌طور که شما سا

تنبلی چشم کودکان؛ علائم و روش‌های درمان

حتما عبارت تنبلی چشم به گوش‌تان خورده است. نام دیگر این بیماری، آمبلیوپی (Amblyopia) است که باعث کاهش دی

واکسیناسیون نوزاد و جدول واکسن‌های کودکان

اولین مسئولیت شما به عنوان مادر و پدر یک کودک، حفظ سلامت او است. واکسیناسیون نوزاد، یکی از راه‌هایی

فایل صوتی فایل صوتی بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت