مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان

۱۳ راهکار برای مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان

1403/05/24

14 دقیقه

احتمالا مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان با شروع این فصل و گرمای زیاد هوا، به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌‌های شما برای سلامتی کودک دلبند‌تان تبدیل شده و سوال‌هایی در ذهن‌تان شکل گرفته است.

این‌که چگونه در روزهای داغ تابستان مراقب سلامتی کودکم باشم؟ یا چطور از گرمازدگی فرزندم جلوگیری کنم؟ در این مطلب، راهکارهای عملی درباره نحوه مراقبت از کودک یا نوزادتان را در هوای گرم تابستان می‌خوانید.

چک‌لیست ایمن نگه داشتن کودک در تابستان

نوزادان و کودکان در هوای بسیار گرم ممکن است بیمار شوند و سلامتی‌شان به خطر بیفتد. کم‌آبی بدن، گرمازدگی و آفتاب سوختگی از مشکلاتی است که می‌تواند در روزهای گرم تابستان، نوزادان و کودکان را درگیر کند.

بنابراین، لازم است برای مقابله با بیماری‌های شایع نوزادان و کودکان در تابستان، به کمک راهکارهای زیر از کودکان مراقبت کنید:

۱- به کودک لباس مناسب بپوشانید

انتخاب لباس مناسب می‌تواند به محافظت از کودک در فصل تابستان کمک زیادی کند. لباس‌های پنبه‌ای خالص نسبت به لباس‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند نایلون، پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی، جذب بیشتری دارند.

در نتیجه، زمانی‌که کودک عرق می‌کند، لباس‌های نخی رطوبت را جذب می‌کنند و اجازه می‌دهند خشک شود. در حالی‌که لباس‌های ساخته‌شده از الیاف مصنوعی این کار را نمی‌کنند. اگر پوست کودک برای مدت طولانی مرطوب بماند، مستعد ابتلا به بثورات پوستی می‌شود.

لباس نخی برای کودک در تابستان

—لباس نخی برای کودک در تابستان—

زمانی که زیر نور آفتاب هستید، خوب است لباس‌های سبک را انتخاب کنید. رنگ‌های تیره، به‌ویژه مشکی، نور را جذب می‌کنند و بیشتر گرم می‌شوند ولی رنگ‌های روشن به‌خصوص رنگ سفید، نور را منعکس و به خنک‌تر ماندن بدن کمک می‌کنند.

بیرون از خانه، لباس‌های آستین‌بلند نیز می‌توانند با محافظت از پوست در برابر نور مستقیم خورشید به کودک و نوزادتان کمک کنند تا خنک بماند.

هم‌چنین در تابستان بهتر است یک کلاه با لبه پهن برای کودک انتخاب کنید تا هم از سر، صورت و گردن او در برابر نور خورشید به‌خوبی محافظت کرده و هم به خنک نگه داشتن کودک در گرما کمک کند.

۲- در ساعات اوج گرما (۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر) در خانه بمانید

نوزادان کمتر از ۶ ماه، لازم است از نور مستقیم خورشید دور باشند؛ چون پوست آن‌ها حاوی ملانین بسیار کمی است. ملانین، رنگدانه‌ای است که به پوست، مو و چشم‌ها رنگ می‌دهد و تا حدودی از نور خورشید محافظت می‌کند.

ترجیحا بهتر است در گرم‌ترین ساعات روز در خانه بمانید و فقط صبح زود یا اواخر شب برای پیاده‌روی بیرون بروید.

اگر از کالسکه برای بیرون بردن نوزاد استفاده می‌کنید، خوب است قبل از اینکه او را در کالسکه بخوابانید، یک ملحفه نخی روی صندلی‌اش قرار دهید. ملحفه پنبه‌ای از تماس مستقیم پوست کودک با پارچه مصنوعی صندلی جلوگیری و عرق را جذب می‌کند تا نوزاد شما خشک و راحت بماند.

خانه ماندن در ساعت اوج گرمای تابستان

—خانه ماندن در ساعت اوج گرمای تابستان—

۳- کودک را هیدراته نگه دارید

نوزادان خیلی سریع‌تر از بزرگسالان دچار کم‌آبی می‌شوند. نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، تا زمانی‌که شروع به خوردن غذای کمکی نکنند، به آب نیاز ندارند. اما در هوای گرم ممکن است بخواهند بیش‌ازحد معمول شیر بخورند. البته حواستان باشد هنگامی که غذای کمکی را شروع کردید، لازم است همراه غذا، مقداری آب به کودک بدهید.

نوزادانی که هر زمان می‌خواهند شیر می‌خورند، دچار کم‌آبی نمی‌شوند. چون این فاصله زمانی کوتاه بین دفعات شیردهی باعث می‌شود نوزاد هر بار قسمت اول شیر مادر را که رقیق‌تر و باطراوت‌تر است، بیشتر بخورد و آب موردنیاز بدن تامین شود. اگر نوزادتان با شیر خشک تغذیه می‌شود، ممکن است لازم باشد در هوای خیلی گرم مقداری آب جوشیده و خنک نیز به او بدهید.

مقاله مرتبط:

اهمیت تغذیه با شیر مادر | مقایسه شیر مادر و شیر خشک

تغذیه با شیر مادر بسیار ارزشمند است؛ به دلیل اینکه شیردهی، تجربه پیوند فیزیکی و عاطفی عمیق با کودک ... مطالعه

به یاد داشته باشید که شیر مادر یا شیر خشک غذای اصلی نوزادان در سال اول زندگی‌شان است. در هوای گرم، ممکن است لازم باشد مقداری آب اضافی در خارج از زمان خوردن غذا نیز به کودک بدهید. می‌توانید برای کودکان بزرگ‌تر، مقدار زیادی میوه و سالاد بدهید تا سطح مایعات بدن آن‌ها را بالا نگه دارد.

۴- از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده کنید

یک کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل ۳۰ برای پوست کودک‌تان مناسب است. بهتر است ضد آفتابی را انتخاب کنید که در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید محافظت ‌کند و دارای مواد افزودنی محرک پوست نباشد.

ضد آفتاب مخصوص کودکان در تابستان

—ضد آفتاب مخصوص کودکان در تابستان—

۵- غذا و نوشیدنی را از بیرون نخرید

بهتر است بستنی، آب و آب‌میوه را از دست فروشان کنار خیابان و جاده نخرید. چون ممکن است تازه نباشند و کودک شما را بیمار کنند. سعی کنید زمانی که با او بیرون می‌روید، آب و غذا همراه داشته باشید.

بهتر است قبل از این‌که به کودک غذا بدهید، کمی غذای او را بچشید تا از فاسد نبودن آن مطمئن شوید.

چون در ماه‌های گرم تابستان، غذای پخته شده خیلی سریع فاسد می‌شود. هم‌چنین، مطمئن شوید مواد غذایی که در یخچال نگهداری می‌شوند به اندازه کافی برای خوردن سالم‌اند، به‌خصوص در زمان قطع برق.

۶- به کودک وقت آزاد بدون پوشک بدهید

اگر می‌توانید، زمان مناسبی از روز را در فصل تابستان انتخاب کنید تا کودک‌تان بدون پوشک باشد. پوشک می‌تواند کودک شما را در هوای گرم کاملا گرم نگه دارد و باعث شود قسمت کمر و نوارهای پا که با پوشک تماس دارند، عرق کند.

می‌توانید زمانی از روز را انتخاب کنید که کودک شما بیدار است و انتظار ندارید که مدفوع کند. او را با یک زیر شلواری نخی روی ملحفه نخی قرار دهید و زیر او یک لایه محافظ بیندازید.

اگر نوزادتان به‌تازگی چهاردست‌و‌پا راه می‌رود و کل خانه را می‌گردد، احتمالا مایل نباشید بدون پوشک در خانه پرسه بزند. می‌توانید به او اجازه دهید در طول چرت بعدازظهرش، بدون پوشک باشد.

وقت آزاد بدون پوشک به کودک

—وقت آزاد بدون پوشک به کودک—

۷- روغن های ماساژ را خوب بشویید

روغن ماساژ باقی‌مانده روی پوست می‌تواند لایه‌ای تشکیل دهد که عرق را روی پوست کودک شما حبس کند و باعث بثورات گرمایی شود.

بنابراین لازم است مطمئن شوید که روغن ماساژ کودک‌تان را خوب شسته‌اید. هم‌چنین، می‌توانید روغن رقیقی را انتخاب کنید که راحت‌تر از روغن های غلیظ شسته می‌شود.

۸- از عینک آفتابی ارزان قیمت و بی‌کیفیت برای کودک استفاده نکنید

ممکن است عینک آفتابی یک وسیله جانبی سرگرم کننده برای کودک شما به نظر برسد، اما همه عینک‌های آفتابی به درستی ساخته نشده‌اند و استاندارد نیستند.

اگر می‌خواهید برای کودک‌تان عینک بخرید، خوب است از یک برند معروف و از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید. عینک‌های پلاستیکی که در کنار جاده و خیابان فروخته می‌شوند، ممکن است محافظت مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید را نداشته باشند.

عینک آفتابی مناسب کودک در تابستان

—عینک آفتابی مناسب کودک در تابستان—

۹- اجازه دهید کودک‌ با آب بازی خنک شود

روزهای داغ تابستان زمان خیلی خوبی است تا به کودک‌تان اجازه دهید از آب بازی حسابی لذت ببرد. می‌توانید او را در وان حمام یا یک استخر کوچک بادی با کمی آب و چند اسباب بازی حمام سرگرم کنید. کودکان عاشق آب‌ بازی‌اند و از آن سیر نمی‌شوند.

با این حال، هرگز کودک‌تان را حتی برای یک ثانیه در آب تنها نگذارید. نوزادان می‌توانند حتی در چند سانت آب هم غرق شوند.

مقاله مرتبط:

فواید شگفت‌انگیز آب بازی کودکان؛ یک سرگرمی پرفایده

احتمالا یکی از گزینه‌های شما برای سرگرمی کودک دلبندتان در روزهای گرم تابستان، آب بازی است. اما آیا ... مطالعه

۱۰- دمای اتاق خواب را تنظیم کنید

بهتر است با بستن پرده، اتاق خواب کودک‌تان را در طول روز خنک نگه دارید یا از یک فن برای گردش هوا در اتاق استفاده کنید. هم‌چنین، لازم است لباس شب و رخت‌خواب را به حداقل برسانید.

حتی می‌توانید با حمام قبل از خواب به خنک شدن بدن کودک دلبندتان کمک کنید. زمانی‌که دمای اتاق کودک بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد باشد، راحت می‌خوابد.

تنظیم دمای اتاق نوزاد در تابستان

—تنظیم دمای اتاق نوزاد در تابستان—

۱۱- از کود در برابر پشه‌ها محافظت کنید

پشه‌ها بیماری‎‌هایی مانند مالاریا و تب دنگی را گسترش می‌دهند. راه‌های زیادی برای محافظت از کودک در برابر نیش پشه وجود دارد؛ مانند بستن پشه‌بند یا استفاده از مواد شیمیایی دافع پشه.

اگر از کولر استفاده می‌کنید، بهتر است به‌طور مرتب آب آن را تعویض و تمیز کنید. این کار از تکثیر پشه‌ها جلوگیری می‌کند. هم‌چنین، لازم است خانه و محیط اطراف‌تان را دور از هر گونه آب راکد نگه دارید.

۱۲- تالک مایع را جایگزین پودر تالک کنید

استفاده از پودر تالک (پودر بچه) روی چین‌های پوست برای خشک نگه داشتن آن‌ها در هوای گرم، تکنیکی است که بیشتر مادران در زمان‌های قدیم استفاده می‌کردند.

از آن‌جایی‌‌که پودر از ذرات کوچکی ساخته شده است که می‌تواند به‌راحتی در هوا پرواز کند و کودک شما آن‌ها را تنفس کند، استفاده از آن منسوخ شده است. چون می‌تواند به ریه‌های کودک و نوزاد آسیب برساند و باعث مشکلات تنفسی شود. بنابراین خوب است از تالک مایع به‌جای پودر بچه استفاده کنید.

تالک مایع، مناسب برای پوست بچه در تابستان

—تالک مایع، مناسب برای پوست بچه در تابستان—

۱۳- از درمان‌های خانگی ساده برای جوش‌های پوستی استفاده کنید

گرمای تابستان باعث ایجاد بثورات پوستی و گرمایی در پشت گردن، شانه، ناحیه پوشک و چین‌های پوستی نوزاد و کودک می‌شود. لوسیون کالامین برای تسکین احساس خارش ناشی از بثورات پوستی بسیار خوب است، اما قبل از استفاده از هر ماده یا کرمی بهتر است با پزشک اطفال درباره حساسیت‌های پوستی نوزادان مشورت کنید.

برای امتحان کردن هرگونه درمان خانگی برای نوزادان لازم است خیلی احتیاط کنید. چون نوزاد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است، به‌خصوص در ۶ ماه اول زندگی که سیستم ایمنی بدن خیلی قوی نیست.

کلام آخر

با رعایت موارد گفته شده برای مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان، می‌توانید مطمئن شوید کودک شما در هوای گرم راحت و ایمن است و از روزهای داغ تابستان با خیالی راحت و تنی سلامت همراه کودکان دلبندتان حسابی لذت ببرید.

سوالات متداول مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان

۱- علائم کم‌آبی بدن کودک چیست؟

علائم کم‌آبی مانند خشکی دهان، بی‌حالی و پوشک خیس کمتر از حد معمول (۶ تا ۸ پوشک خیس در ۲۴ ساعت) است که توجه به آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

۲- آیا لازم است در تابستان هر روز کودک را حمام ببریم؟

در تابستان، تمیز و خنک نگه داشتن نوزاد و کودک مهم و رعایت بهداشت ضروری است. اما لازم نیست او را هر روز حمام کنید. در واقع ۲ تا ۳ بار استحمام در هفته برای تمیز و شاداب ماندن او کافی است. حمام کردن بیش‌ازحد می‌تواند پوست لطیف کودک‌تان را خشک کند، بنابراین خوب است که به دفعات حمام کردن و استفاده از صابون ملایم و بدون عطر توجه داشته باشید.

۳- از چه سنی می‌توان از ضد آفتاب برای کودک استفاده کرد؟

از ۶ ماهگی می‌توانید از ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده کنید و تمام قسمت‌های صورت، گردن و بدن را که در معرض نور خورشید باشد، با ضد آفتاب بپوشانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

راهنمای کامل از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مادرها و پدرهایی است که کودکان‌شان آمادگی رفتن به دس

ایده‌های جالب برای سرگرم کردن کودکان در تابستان

به احتمال زیاد شما هم از وقتی تابستان شده، کودک‌تان دائم می‌گوید که حوصله‌ام سر رفته و شما نمی‌دا

۱۰ بیماری شایع کودکان در تابستان و راه‌های پیشگیری از آن

تابستان فصل تفریح و فعالیت‌های سرگرم‌کننده است. اما می‌تواند فصلی همراه با چندین بیماری شایع برا