درگیری‌های ذهنی والدین

چطور با ترس از بچه دار شدن مقابله کنیم؟

1403/04/06

7 دقیقه

بچه‌دار شدن یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی است. درحالی‌که شما لبخندی به پهنای صورت می‌زنید مدام از خودتان می‌پرسید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا ما از پس انجام این کار برمی‌آییم؟ آیا صبر و مسئولیت‌پذیری لازم برای داشتن فرزند را داریم؟

به‌طور طبیعی این سوالات دلهره‌هایی در شما ایجاد خواهد کرد؛ اما یادتان باشد بسیاری از این مسائل که فکرتان را مشغول کرده است، هرگز اتفاق نخواهند افتاد.

اقدامات قبل از بارداری و آمادگی برای بچه‌دارشدن

فراموش نکنید شما قرار است کسی را به این دنیا بیاورید که هیچ دفترچه‌ راهنمایی همراهش نیست؛ بنابراین، لازم است آمادگی جسمی و روانی لازم برای این اتفاق بزرگ را داشته باشید و تعادل و ثبات را در تمام ابعاد زندگی‌تان ایجاد کنید.

قبل از اقدام به بارداری لازم است این موارد را در نظر بگیرید:

  • آمادگی روحی و جسمی زن برای مادر شدن
  • توافق با همسر در مورد زندگی مشترک و کودک
  • داشتن وقت و مهارت کافی برای تربیت فرزند
  • امکان تأمین نیازهای مالی و عاطفی کودک
  • نداشتن اختلاف و مشکل جدی با همسر

دلهره‌های احتمالی در مورد کودک تازه به دنیا آمده

با به ‌دنیا آمدن کودک دلبندتان، دری از ناشناخته‌ها به روی شما باز می‌شود؛ تجربه‌ پا گذاشتن به جهانی که چیزی از آن نمی‌دانیم ممکن است کمی دلهره‌آور باشد. بعضی از این دلواپسی‌ها که معمولا تمام مادرها در روزهای اولیه درگیرش می‌شوند؛ در ادامه آورده شده است:

دلهره‌های احتمالی درباره نوزاد

—دلهره‌های احتمالی درباره نوزاد—

  • آیا کودکم به خوبی نفس می‌کشد؟

این یکی از دلهره‌های رایج مادر و پدرهای جدید است. این نگرانی تا حدی است که مادر و پدر چند بار در طول خواب نوزاد، به او سر می‌زنند تا مطمئن شوند به‌خوبی نفس می‌کشد. درحالی‌که اگر سر نوزاد در جای مناسب قرار گرفته باشد دلیلی برای نگرانی نیست.

پیشنهاد می‌کنیم در زمانی که نوزاد خواب است فرصت را غنیمت بشمارید و استراحت کنید. یادتان نرود حالا بیشتر از همیشه به انرژی نیاز دارید.

  • این صداها نشانه چیست؟

گاهی اوقات نوزادان در خواب، غرغر یا ناله می‌کنند یا حتی صداهای عجیب‌وغریب دیگری از خودشان درمی‌آورند. باید بدانید که این صداها طبیعی است؛ نیازی نیست هر زمان صدایی شنیدید وضعیت نوزادتان را بررسی کنید؛ البته مانیتورهای کودک به شما کمک می‌کنند تا او را ببینید و حساسیت‌های بی‌مورد را از بین ببرید.

  • آیا رشد کودکم طبیعی است؟

بهتر است در هیچ کجای فرایند رشد کودک، او را با هم‌سالانش مقایسه نکنید. به یاد داشته باشید سرعت رشد کودکان متفاوت است. کودکان، نقاط عطف رشد را در زمان‌های متفاوتی تجربه می‌کنند.

تقریبا از هر ۷ کودک ۱ کودک، دچار تاخیر در رشد است؛ پس بهتر است که به‌طور مداوم، روند رشد کودک‌تان را زیر نظر بگیرید.

نگرانی مادر

—نگرانی مادر—

  • آیا کودکم خیلی سرد یا گرمش نیست؟

دمای ایدئال برای خواب کودک در شب ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. به‌عنوان یک قانون کلی، خوب است بدانید لباس کودک در شب باید یک لایه بیشتر از لباسی باشد که شما می‌پوشید. با این‌ حال، اگر فکر می‌کنید کودک‌تان گرمش شده بهتر است امتداد خط موی او را بررسی کنید؛ اگر احساس کردید عرق کرده یا پیشانی و گونه‌هایش داغ و قرمز است، می‌توانید گرمای محیط را کم کنید.

قبل از این که کودک در مجاورت آفتاب قرار بگیرد هم بهتر است از کرم ضد آفتاب مناسب و کلاه استفاده کنید.

  • آیا سر کودکم صاف خواهد شد؟

استخوان‌های جمجمه‌ نوزاد، تا چند ماه پس از تولد کاملا نرم و انعطاف‌پذیر است. این انعطاف‌پذیری کمک می‌کند نوزاد راحت‌تر از کانال‌های زایمان عبور کند و فضای کافی برای رشد مغز داشته باشد.

خواباندن نوزاد در یک وضعیت ثابت، مثل پشت سر یا سمت راست و چپ، باعث فشار به قسمت خاصی از جمجمه به‌ویژه در چهار ماه اول می‌شود. توصیه می‌کنیم برای کاهش خطر ابتلا به صافی سر، در زمان‌های بیداری، نوزادتان را به شکم بخوابانید.

  • آیا کودکم زیاد می‌خوابد؟

نوزادان تازه‌متولدشده به طور متوسط ۱۶ ساعت در روز می‌خوابند. در ۲ تا ۳۳ ماهگی، این عدد به ۱۵ ساعت در روز می‌رسد. در چند هفته اول، کودک شما باید به‌اندازه‌ای بیدار باشد که بتواند در یک روز ۸ تا ۱۲ بار شیر بخورد.

اگر هنوز سوالاتی درباره خواب و تغذیه کودک خود دارید، می‌توانید با افراد متخصص درباره‌ اینکه هر چند وقت یکبار باید به نوزادتان شیر بدهید، مشورت کنید.

  • آیا کودکم زیاد گریه می‌کند؟
گریه نوزاد

—گریه نوزاد—

با شروع گریه‌ نوزاد، ممکن است دچار حس کلافگی شوید. این حس کاملا طبیعی است و خیلی از مادر و پدرها آن را تجربه می‌کنند. گریه، ممکن است در چند هفته‌ اول تولد نوزاد، افزایش پیدا ‌کند و در حدود ۶ تا ۸ هفتگی به اوج برسد.

جالب است بدانید نوزادان ۶ تا ۸ هفته‌ای به طور متوسط ۲ تا ۳ ساعت در روز گریه می‌کنند. گریه‌ نوزادان معمولا در اواخر بعدازظهر و اوایل شب شدیدتر می‌شود؛ اما می‌تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد و ممکن است چندین ساعت هم طول بکشد. شدت گریه معمولا در ۳ تا ۴ ماهگی کاهش پیدا می‌کند.

کلام آخر

نوزاد به توجه و مراقبت زیادی نیاز دارد و همین برطرف کردن نیازهای نوزاد می‌تواند باعث نگرانی شما شود، اما در صورتی که به اندازه کافی از این مسیر آگاهی داشته باشید، می‌توانید به‌خوبی از پس انجام این کار برآیید.

مطمئن باشید پس از چند سال، این شما هستید که با تجربه‌هایی که در این دوران شیرین به دست می‌آورید، مادر و پدرهای جدید را راهنمایی می‌کنید. فقط کافی است در این راه، انعطاف‌پذیر و صبور باشید.

منابع: pregnancybirthbaby

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

علائم اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) در کودکان + تشخیص و درمان

مدام در حال جنب‌و‌جوش است. اصلا یک‌جا بند نمی‌شود. از دیوار راست بالا می‌رود و وقتی هم که با او صح

۲۰ تکنیک افزایش خلاقیت کودکان و راه‌های تقویت آن

خیلی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که کودکان ذاتا خلاق متولد می‌شوند و مادرها و پدرها باید برای