آب‌بازی کودکان

فواید شگفت‌انگیز آب بازی کودکان؛ یک سرگرمی پرفایده

1403/03/23

10 دقیقه

احتمالا یکی از گزینه‌های شما برای سرگرمی کودک دلبندتان در روزهای گرم تابستان، آب بازی است. اما آیا تا الان چیزی درباره مزایای آب‌بازی شنیده‌اید؟

شاید از دانستن این‌که آب بازی کودکان فواید زیادی برای رشد اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و شناختی دارد، شگفت‌زده شوید و آن را در برنامه بازی‌های هفتگی فرزندتان قرار ‌دهید.

دلیل علاقه بسیار زیاد کودکان به آب‌بازی

ممکن است برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا اینقدر کودکان به آب بازی علاقه دارند؟ چطور می‌شود که با نگاه کردن به آب نگاه‌شان خیره می‌ماند و لبخند روی لبان‌شان می‌آید؟ برای پاسخ این سوال بیایید به اولین روزهای کودکان در شکم مادر برگردیم.

۲۸۰ روزی که در امن‌ترین جای دنیا یعنی شکم مادر خود در آب غوطه‌ور هستند و از میان چهار عنصر هستی یعنی آب، باد، خاک و آتش هستی، آب اولین و آشناترین عنصر است که آن را لمس می‌کنند. شاید به همین دلیل باشد که بعد از تولد نیز با آب رابطه‌ای عمیق دارند و در این دنیای عجیب و غریب جدید، آرامش آن روزها را به یادشان می‌آورد و با دیدن آب خوشحال می‌شوند.

علاقه کودکان به آب بازی

—علاقه کودکان به آب بازی—

۱۱ فایده آب بازی

آرامش با آب بازی

آب‌بازی می‌تواند به‌طور شگفت‌انگیزی برای کودکان آرامش‌بخش باشد؛ خصوصا برای کودکان بیش‌فعال. روانشناسان می‌گویند زمانی‌که اتفاق ناخوشایندی بیفتد یا به کودک استرسی وارد شود، بهترین گزینه برای کم کردن اثرات روانی منفی آن، یک بازی آزاد مثل آب بازی است. فعالیت‌های آبی مانند شنا و بازی‌های آبی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا استرس و اضطراب‌شان کم شود.

پوشک استخری مای‌بیبی (مخصوص شنا)

با وجود پوشک استخری مای‌بیبی، کودک دلبندتان هیچ محدودیتی برای آب بازی ندارد و می‌تواند با خیالی آسوده دنیای سرشار از یادگیری و سراسر آرامش آب بازی را کشف کند.
مشاهده محصول با وجود پوشک استخری مای‌بیبی، کودک دلبندتان هیچ محدودیتی برای آب بازی ندارد و می‌تواند با خیالی آسوده دنیای سرشار از یادگیری و سراسر آرامش آب بازی را کشف کند.

تخلیه انرژی

یک گزینه عالی و کاربردی برای تخلیه انرژی زیاد بچه‌ها، آب بازی است. آن‌ها با دویدن یا راه رفتن در آب و بازی با وسایل آب بازی، انرژی‌شان را حسابی تخلیه می‌کنند.

تقویت تمرکز

آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید فرزندتان کاملا درگیر یک فعالیت باشد؟ زمانی‌که کودکان آب بازی می‌کنند، مدت زمان طولانی را صرف کاوش و بازی کنند. این موضوع می‌تواند تمرکز کودکان را تقویت کند. هر فعالیتی که توجه کودک را برای مدت طولانی جلب کند، به تقویت دامنه توجه و توانایی او برای تمرکز در آینده و مدرسه کمک می‌کند.

تقویت حس لامسه

آب بازی فرصت خوبی را برای کودکان فراهم می‌کند تا حواس‌شان را کشف کنند و تجربیات حسی مختلف داشته باشند. اضافه کردن موادی مانند شن، یخ، صابون یا لجن به آب به کودکان این امکان را می‌دهد که دست‌های کوچک‌شان را در بافت‌های مختلف قرار دهند و دماهای مختلف را تجربه کنند.

تقویت ریاضیات و مفاهیم علمی

آب وسیله مناسبی برای نشان دادن مفاهیم ریاضی مانند حجم و وزن است. چقدر آب می‌تواند در این سطل جا شود؟ آیا می‌توانیم آن را اندازه‌گیری کنیم؟ اگر این جسم سنگین را داخل سطل بیندازیم چه اتفاقی می‌افتد؟

بچه‌ها موقع آب بازی مهارت‌های علمی و حل مسئله را تمرین می‌کنند، چون شروع به درک چرایی و چگونگی اتفاقات می‌کنند. مثلا، کودک متوجه می‌شود که یک وسیله در آب فرو می‌رود و وسیله دیگری شناور می‌ماند. این موضوع باعث می‌شود وسیله‌های بیشتری را داخل آب بیندازند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

کودک خیلی زود متوجه می‌شود که جسم سنگین‌تر غرق می‌شود، درحالی‌که وسیله سبک‌تر، بزرگ یا کوچک شناور می‌ماند.

فواید آب بازی برای کودکان

—فواید آب بازی برای کودکان—

 تقویت هماهنگی دست و چشم

در هنگام آب بازی کودکان می‌توانند بازی‌های مختلفی را به کمک اسباب بازی ها انجام دهند که این می‌تواند پر فایده باشد. با آب بازی بچه‌ها یاد می‌گیرند که چطور از یک سطل به سطل دیگر با سرعت و جهت مناسب آب بریزند یا یک اسفنج خیس را فشار دهند. آن‌ها با تفنگ آب‌پاش نشانه‌گیری را تمرین می‌کنند. همه این‌ها باعث تقویت دقت و هماهنگی چشم و دست می‌شوند.

تقویت مهارت‌های حرکتی

آب بازی فواید زیادی برای رشد جسمانی کودک دارد؛ حتی اگر فقط نشسته باشد. هماهنگی و تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف که برای فعالیت‌های مهم زندگی نیاز دارند، مثل نگه داشتن مداد برای نوشتن، دست گرفتن چاقو و چنگال و لباس پوشیدن.

هم‌چنین، مهارت‌های حرکتی درشت و تعادل با حمل سطل‌های سنگین پر از آب، بلند کردن، ریختن، دویدن و پاشیدن آب رشد می‌کنند.

تحریک تخیل و خلاقیت

آب بازی یک بازی آزاد عالی است و هیچ محدودیتی ندارد. کودک شما به هر شکلی که دوست دارد می‌تواند این بازی هیجان‌انگیز را تجربه کند. استفاده از ابزارها و وسایل مختلف در این بازی باعث رشد تخیل و خلاقیت می‌شوند.

تقویت مهارت حل مسئله

یکی از مهارت‌های ضروری برای زندگی در دنیای امروز که کودکان در آینده به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت حل مسئله است. کودک شما موقع آب بازی این مهارت مهم را به‌خوبی تمرین می‌کند. مثلا موقع ریختن آب از ظرفی به ظرف دیگر به این فکر می‌کند که چطور، چقدر و با چه سرعتی آب را بریزد تا ظرف پر شود یا چطور سطل پر از آب را حمل کند تا آب آن روی زمین نریزد.

رشد مهارت‌های زبانی و ارتباطی

موقع آب بازی از افعال و کلمات جدیدی استفاده می‌شود. در واقع مجموعه کاملی از واژگان جدید وجود دارد که در آب بازی کاربرد دارد. استفاده از کلماتی مثل شناور، آب‌پاش، تبخیر، بیشتر، کمتر، بزرگ‌تر و کوچک‌تر به گسترش و درک کلمات و جملات بیشتر کمک می‌کند. کنار هم قرار دادن کلمات جدید، ساختن جمله و گوش دادن به صحبت‌های دوستان و هم‌بازی‌ها، مهارت‌های کلامی و ارتباطی را تقویت می‌کند.

رشد اجتماعی و عاطفی

به اشتراک گذاشتن وسایل و اسباب‌بازی‌ها، رعایت نوبت، همکاری، گوش دادن و مشاهده دیگران و یادگیری ایده‌های جدید از یکدیگر از فعالیت‌ها و مهارت‌هایی‌اند که کودکان موقع آب بازی تمرین می‌کنند.

آب بازی می‌تواند به یک فعالیت گروهی تبدیل شود تا بچه‌ها علاقه‌مند به بازی‌های اجتماعی و مشارکتی شوند. مثلا، ممکن است مأموریتی را شروع کنند تا یک سطل بزرگ را با آب پر کنند، یک خندق در گودال ماسه‌ای بسازند یا به‌نوبت به داخل آب بپرند تا ببینند چه کسی می‌تواند بزرگ‌ترین آب‌پاش را ایجاد کند.

شرایط و وسایل لازم برای یک آب ‌بازی هیجان‌انگیز

استفاده از لباس و وسایل بازی مناسب، جذابیت آب بازی و علاقه کوچولو به آب را چند برابر می‌کند. اگر کودک شما هنوز از پوشک استفاده می‌کند و بالای ۹ کیلوگرم وزن دارد، به‌راحتی می‌توانید از پوشک استخری مای‌بیبی استفاده کنید.

پوشک استخری مای‌بیبی در دو سایز متوسط و بزرگ از کودک بالای ۹ کیلوگرم شما در داخل آب به طور کامل محافظت می کند تا بتواند یک تجربه خوشایند و بدون نشتی را داشته باشد. همچنین این پوشک به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در داخل آب سنگین نشده و کودک می‌تواند با استفاده از آن به راحتی در داخل آب جست و خیز کرده و حرکت بکند.

پوشک شورتی مای بی بی

با وجود پوشک استخری مای‌بیبی، کودک دلبندتان هیچ محدودیتی برای آب بازی ندارد و می‌تواند با خیالی آسوده دنیای سرشار از یادگیری و سراسر آرامش آب بازی را کشف کند. حالا می‌توانید چند مورد یا همه وسایل زیر را آماده کنید تا کودک‌تان یک تجربه فوق‌العاده داشته باشد:

  • پوشک استخری مای‌بیبی
  • استخر بادی
  • تفگ آب‌پاش یا حباب‌ساز
  • توپ
  • بادکنک پر شده با آب
  • لیوان و ظروف در اندازه‌های مختلف
  • بیل و سطل
  • اسباب‌بازی‌ها و  وسایلی که غرق می‌شوند یا شناور می‌مانند
  • قیف، بطری یا قطره چکان برای انتقال آب بین ظروف
  • مواد طبیعی مانند ماسه، گل، برگ و سنگ‌ریزه
  • وسایل شن‌بازی

کلام آخر

آب بازی یک بازی نیست بلکه یک دنیاست و همچنین یک فرصت عالی برای یادگیری مهارت‌های مهم زندگی برای کودکان. آب بازی می‌تواند خاطرات خوش و خنده‌داری برای بچه‌ها بسازد و لحظات شاد و خوشایندی را برای آن‌ها فراهم کند. حال که از فواید دنیای مهیج آب بازی بیشتر دانستید، پیشنهاد می‌کنیم این بازی پرمزیت را در لیست سرگرمی‌های کودک دلبندتان قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

راهنمای کامل از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مادرها و پدرهایی است که کودکان‌شان آمادگی رفتن به دس

ایده‌های جالب برای سرگرم کردن کودکان در تابستان

به احتمال زیاد شما هم از وقتی تابستان شده، کودک‌تان دائم می‌گوید که حوصله‌ام سر رفته و شما نمی‌دا

۱۳ راهکار برای مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان

احتمالا مراقبت از نوزاد و کودک در تابستان با شروع این فصل و گرمای زیاد هوا، به یکی از اصلی‌ترین دغد